Afdrukken

Ondernemers onaangenaam verrast met bezoek marketingbedrijf

ERMELO – Vanmiddag liep hij weer door het dorp: de jongeman in zijn nette strakke pak. Dit maal een grijs pak. Het is de man van BeUp. Een bedrijf wat volgens eigen zeggen ondernemers hoger op de Google-ranking kan krijgen. En daar kwam deze jongeman voor. Diverse ondernemers werden vorige week en vandaag weer bezocht door de verkoper van het niet al te goed staande bedrijf BeUp, of Proximedia zoals het ook bekend staat.

Vanmiddag waarschuwden ondernemers elkaar via ErmeloAlert. 'Hij is van BeUp en probeert Google-producten te verkopen. Als je dat bedrijf intoets op Google zie je alleen maar klachten.' meldde de een waarop een ander reageerde: ,,Ik heb hem afgepoeierd, ik had er geen goed gevoel over en geen zin in.'' Ook het schildersbedrijf Geurt Jansen kreeg een bezoek van de man. 'Heb hem toen het hemd van het lijf gevraagd over hun diensten. Hij gaf nergens goed antwoord op en we kwamen tot de conclusie dat hij niets voor ons kon betekenen. Hij kon alleen nog maar zeggen: u wilt toch ook hoog staan bij Google? Kortom een flapdrol.'

Oprichters

BeUP begon in mei 2009 in België en BeUp Nederland – een merk van Proximedia Nederland – werd in september 2009 in Nederland opgericht. Het bedrijf is ontstaan omdat de oprichters constateerden dat de websites van MKB-ondernemers amper vindbaar waren op internet. Daarom besloten ze onder de noemer BeUP online marketingoplossingen aan te bieden voor MKB-ondernemers. BeUp wil ondernemers graag helpen om meer rendement uit hun website te halen. Zij bieden oplossingen waardoor de websites beter vindbaar zouden zijn. Om betrouwbaar over te komen biedt BeUp zich aan als Google Partner en dat ze door Google gecertificeerd zijn als Google Adwords-partner.

BeUp benadert potentiële klanten 'koud'. Dat betekent dat ze klanten benaderen zonder dat er eerst contact is geweest en zonder dat BeUp weet of er al dan niet interesse is in haar diensten. Men doet dit door een vertegenwoordiger langs te sturen. Vaak heeft BeUp al per telefoon een afspraak met de potentiële klant gemaakt, maar lang niet altijd blijkt dit zo te zijn. De vertegenwoordiger heeft vaak geen flauw idee met wat voor ondernemer hij precies te maken heeft. BeUp suggereert dat het een speciaal aanbod heeft dat slechts voor enkele ondernemers van toepassing is.

Ranking Google

Horecaondernemer Ruurd Post van In de Volksmond had vorige week ook contact met iemand van dit bedrijf. ,,De man was slecht geïnformeerd over wie we zijn en wat we doen. Hij wilde internet marketing voor mijn bedrijf regelen. Mijn bedrijf was volgens hem namelijk slecht vindbaar op het internet. Hij had veel loze kreten over aantal bezoekers wat ons bedrijf zou gaan bezoeken nadat hij ons zou plaatsen op Google. Nadat ik maar door bleef vragen, voelde hij zich steeds ongemakkelijker en is toen snel vertrokken met dezelfde opmerking als tegen Geurt Jansen: ,We kunnen blijkbaar niets voor u betekenen'. Hij had totaal geen idee over ons bedrijf en riep iets over hoge ranking enzo,'' aldus Post. Er zijn meerdere winkeliers benaderd. De vertegenwoordiger hanteert een agressieve manier van verkopen en verlangt dat je direct tekent. Men accepteert het niet als een ondernemer een dagje erover na wil denken voordat men tekent. Ondernemers voelen zich dan ook onder druk gezet door de BeUp vertegenwoordigers. Zo zijn er winkeliers die tekenen voordat ze er goed over na hebben kunnen denken of wat research hebben kunnen doen op het internet.