Afdrukken

Folkje, Esther en Mariëtte praten over ondertunneling spoor

ERMELO – Een tweet met foto van een tunnel onder het spoor van Ermeloër Nico van Harten vormde het begin van een interessante discussie via Twitter en mondde uit in een gesprek met de redactie van ErmeloVanNu.nl Aan tafel met ErmeloVanNu.nl In de Volksmond zitten vrijdag 18 oktober de raadsleden Esther Heutink (CDA), Folkje Spoelstra (ChristenUnie) en Mariëtte Hofman. Hofman, in het dagelijks leven ouderenadviseur en wonende in de wijk West, beantwoordde de tweet van het tunneltje met de woorden ,,dat tunneltje hoort niet op die plek maar in de wijk west'.

Al pratend ontspint zich een heus debat onder de lunch. Spoelstra onderstreept het belang van een ondertunneling waar ChristenUnie zich al jaren sterk voor maakt. ,,We vinden dat we de wethouder hier steeds op aan moeten spreken. Het onderzoek waar wij als ChristenUnie op hebben aangedrongen heeft inzicht gegeven op welke plekken die zou moeten komen, de kosten ervan en de urgentie. Toen echter werd duidelijk dat het randstadspoor er nog niet zou komen, waardoor de urgentie minder groot werd. Toch willen wij nog steeds dat die ondertunneling er komt.''
Heutink onderschrijft het belang van de tunnel. ,,Alle partijen hebben er voor gekozen. Maar wij vinden dat de ondertunneling dan veel eerder bij de Telgterovergang moet komen. Bij het station heeft alleen de wijk de Maat er wat aan en het verkeer bij West moet nog gewoon over het spoor. En daarbij het is wel het kindje van ChristenUnie en jullie roepen het al jaren maar wat doen jullie nu echt?'' Het antwoord van Spoelstra komt onmiddellijk: ,,Wij vinden dat de wethouder nu wel kan zeggen, het randstadspoor komt er nu voorlopig niet en nu hebben we het er niet mee over, maar wij vinden dat we ons als gemeente proactief op moeten stellen en invloed moeten uitoefenen op ProRail. Ook al zal het randstadspoor nog wel even duren, we moeten er bovenop blijven zitten.''
Heutink: ,,Warm houden is altijd goed. Maar mijn advies aan ChristenUnie zou zijn: kom met een stemverklaring. Wisten jullie wel dat met het randstadspoor de treinen verdubbelen? Dan komen er twee treinen per half uur in plaats van nu eens per half uur. Dat betekent dat we dan heel vaak stilstaan. Gelukkig zal er met de Verkeerslichtregelinsinstallatie (VRI) wel wat verbeteren in de wachttijden. Die worden met circa 50 procent teruggebracht.'' De twee vrouwen vinden het jammer dat er nog geen antwoord is van wethouder Verhagen op de vraag hoeveel tijd het scheelt wanneer de bomen niet direct dicht gaan zodra de trein het station binnenrijdt en daar blijft stilstaan. ,,Dat willen we graag weten want ook dat scheelt in tijd'', zeggen ze. Heutink wil graag van Spoelstra weten of de partij geld wil vrijmaken voor de ondertunneling waarop Spoelstra aangeeft dat wel te willen maar dat een gemeente dat nooit alleen kan doen. ,,We hebben ProRail en de provincie daarbij nodig. Maar we moeten met zijn allen wel geld hiervoor vrij willen maken. Ook moeten we actief blijven doorvragen bij ProRail en de provincie hoe het er voor staat.''

Realistisch

Heutink: ,,Maar we moeten wel nadenken waar ondertunneling het hardst nodig is. Op de Horsterweg is bijvoorbeeld de verkeersintensiteit hoger dan in West. Overigens moeten we wel realistisch zijn. Ondertunneling kost miljoenen. ChristenUnie moet het de burger dan ook niet als worst voorhouden.'' Hofman: ,,Maar stel dat je een fietserstunnel aanlegt in het centrum en stel dat het randstadspoor er over 10 jaar wel komt, dan heb je het geld wel al besteed. Heeft ChristenUnie daar wel over nagedacht?'' Spoelstra houdt vast aan de wens van ChristenUnie verwoord in het verkiezingsprogramma, namelijk een fietstunnel onder het spoor bij het station. De wijk west kunnen we dan ook verbinden met deze fietstunnel. Daar moeten we proberen ProRail in mee te krijgen. Ook al kost dit miljoen, we hebben dan bij de Provincie wel een beter verhaal.'' Samen zijn ze het er wel over eens dat het probleem zich in de hele regio voordoet, zeker wanneer het randstadspoor er zal komen. ,,Maar de ervaring is dat de regio-gemeenten ook tegengestelde belangen hebben en dat het moeilijk zal zijn dit op regionaal niveau op te pakken'' , aldus Heutink.
Al met al is ondertunneling een onderwerp waar nog veel over gepraat zal worden in de toekomst. En al pratende komen nog meer verkeersperikelen voorbij, zoals onder meer een rotonde in de Hamburgerweg als oversteek voor de fietsende schoolkinderen uit de Paul Krügerweg, een wens van Heutink. ,,Daar wil CDA zich sterk voor maken.'' Ze noemt tussen neus en lippen een fietsstraat waar de auto te gast is. ,,Daarbij wordt de weg oranje gemaakt met in het midden een smalle grijze baan, zodat de automobilist zich ervan bewust wordt dat hij op een fietspad rijdt. Een van de gasten van In de Volksmond, die het gesprek heeft gevolgd aan de tafel er naast, mengt zich in het gesprek. ,,Kijk dan wel uit of dat juridisch haalbaar is, want de wegbeheerder is verantwoordelijk als een automobilist op een fietspad rijdt. We hebben hier voorbeelden in Enschede en Rotterdam gehad, waarbij er juridisch wel haken en ogen aan zaten.''


Tijdens de gezellige lunch komen nog veel meer onderwerpen ter sprake maar besloten wordt dat deze moeten wachten tot Ermelovannu.nl weer met gasten aan tafel gaat. Elke dinsdagmorgen tussen 11 en 13 uur is iedereen welkom om koffie te komen drinken In De Volksmond met de redactie van ErmeloVanNu.nl  Eens in de maand nodigt ErmeloVanNu.nl mensen uit de politiek en de samenleving uit aan tafel om samen met hen een actualiteit te bespreken. Wie hiervoor belangstelling heeft kan zich aanmelden : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.