Afdrukken

Laatste Maestro Concert voor Crescendo

ERMELO - Voor een grote zaal spreken kan ze niet, dan gaat ze stotteren en allerlei rare woorden zeggen. Tenminste, dat zegt Renate Goossensen over zichzelf. Maar in een volle zaal een orkest dirigeren, gaat haar beter af. Goossensen won gisteravond overtuigend de Maestro Crescendo 2016.

Eindelijk was het dan zover, de Maestro-kandidaten mochten gisteravond voor het ‘echie’ op de bok. Het orkest, Christelijke Harmonie Crescendo, had er zin in, de juryleden hadden er zin in en de kandidaten uiteindelijk toch ook. Ook presentator Mark Hamstra had er weer zin in. Vol humor en kwinkslagen presenteerde hij de avond, bevroeg de kandidaten en reageerde op de uitspraken van de jury. De zaal van het Kerkelijk Centrum zat vol fans, familie, vrienden en collega’s. Ondernemer Petra Buurstra mocht als eerste het spits afbijten. Ze schreed als een vorstin de kerkzaal door en besteeg vol stijl de bok. In stijl, want ze dirigeerde de titelmuziek van Soldaat van Oranje. Jurylid Wiebren Buma, directeur van Gelders Orkest: ,,Het leek of de majesteit een beetje onder invloed was van Greet Hofmans. En het ging zo meer over de oorlog 1940-1948, want het ging steeds langzamer.’’ ,,Maar,’’ zo eindigde Buma positief: ,,je hebt daarmee wel veel tijd gehad om er van te genieten.’’ Ook de tweede kandidaat had zich aangepast aan zijn muziekstuk. Olav Pranger had zich prachtig uitgedost als Jack Sparrow vanwege The Pirates of the Caribbean. De jury had natuurlijk ook voor hem een commentaar in stijl. ,,Je hebt het heel aardig volbracht, zeker in het begin,’’ sprak Ronald Slager, dirigent van Crescendo. ,,In het laatste gedeelde voelde het volgens mij voor jou een beetje als trainen met te zware halters.’’

Dansjuf

Wethouder Esther Heutink dirigeerde The Rock waarvan Wiebren Buma zwaar onder de indruk raakte. Niet zozeer van haar dirigeren, maar meer vanwege haar blik: ,,Een autoritaire vrouw die zwoel kijkt, daar hou ik wel van.’’ Orkestlid Gijsbert begeleide, onder grote hilariteit, Renate Goossensen de zaal binnen, beiden gekleed in een zwarte tutu. Met een grote glimlach op haar gezicht dirigeerde de ‘dansjuf’ Soldaat van Oranje. Ze had er zichtbaar plezier in. De jury was er duidelijk van onder de indruk. ,,Ja, zo moet het dus. Hartstikke goed,’’ sprak Slager lovend. Jurylid Sjaak Teuwissen, die als geen ander weet hoe zwaar het is om daar te staan, benoemde het plezier wat ze uitstraalde. Als laatste betrad Niels Prins de bok. Hij dirigeerde het muziekstuk Pirates of the Caribbean. Met soepele gebaren en lenig bewegend werkte hij zich door de muziek. ,,Ik vind het moeilijk om hier wat van te vinden,’’ sprak jurylid Buma voorzichtig. Dit leverde veel reacties uit de zaal op. Slager vulde hem aan: ,,Je dirigeert te beweeglijk, er gebeurt dan heel veel en daardoor krijgt het orkest dubbele informatie.’’

Finale

In de pauze mochten zowel het publiek, de orkestleden als de jury drie kandidaten kiezen die door zouden gaan naar de finale. Het werden Esther Heutink, Niels Prins en Renate Goossensen. Alle drie moesten ze hetzelfde muziekstuk dirigeren: Viktor’s Tale uit The Terminal. Een, voor het publiek niet al te sprankelijk stuk. Erik Bleijenberg had als solist een belangrijke inbreng. Hij speelde drie keer achtereen dezelfde lange solo en dat oogstte veel bewondering. Na drie finalestukken te hebben gedirigeerd was het aan de jury om de Maestro Crescendo 2016 aan te wijzen. Na de spanning flink te hebben opgebouwd sprak Sjaak Teuwissen eindelijk het verlossende woord: ,,De winnares van vanavond is geworden: Renate Goossensen.’’ 'Ik doe alleen mee om te winnen', had Goossensen eerder aangegeven in een interview met Ermelo van NU, en ze kreeg gelijk. Uiteraard vroeg Hamstra nog een reactie van de Maestro. ,,Eh, ja. Nu moet ik praten. Ik ben heel blij en nee, ik had dit niet verwacht want ik vond iedereen goed. Maar, ik hoopte het natuurlijk wel. Met deze vierde editie in de reeks Maestro Crescendo komt er een eind aan dit succesvolle evenement. ,,Uiteraard komt er wel weer wat nieuws, er zijn al plannen, maar daar moeten we nog even op broeden,’’ vertelde Hilda Versluis.