Afdrukken

 Pilot duurzame educatie van start op Julianaschool

ERMELO – Leerlingen van de Julianaschool uit Ermelo brachten woensdagmorgen een bezoek aan de Energiebus, een rondreizend laboratorium. Daar ontdekten de kinderen van alles over toekomstige energievoorzieningen en mochten ze zelf aan de slag om een zonnecel te maken.

Docent Theo Jurriëns nam de leerlingen van groep 6, 7 en 8 mee in een soort college. Hij legde uit dat er verschillende soorten energie zijn. ,,Energie kun je niet beetpakken, energie gaat van de ene vorm in de ander,” aldus Jurriëns. Onder toeziend oog van burgemeester André Baars gingen de kinderen aan de slag met titaanoxyde, een stof die ze aan moesten brengen op een glasplaatje. ,,Ik vind proefjes altijd heel leuk,” meldt Maud, een leerling van groep 6. Gekleed in een laborantenjas en voorzien van veiligheidsbril zijn de leerlingen hard aan het werk om de beste zonnecel te maken. ,,Want hoe beter je de opdracht doet, hoe meer energie je cel geeft,” legt de docent uit.

Pilot

Het rondreizend laboratorium was niet zomaar bij de Julianaschool. De school start vanaf vandaag met een pilot over duurzaamheid. ,,We gaan samen met de leerlingen kijken naar ons schoolgebouw,” zegt directeur Hielke Sybesma. Het is een pilot die wordt ontwikkeld samen met de gemeente Ermelo en Het Pakhuis. Dit wordt de komende jaren uitgebouwd tot een doorlopende leerlijn die voor alle scholen in Ermelo beschikbaar komt. ,,Er moet een attitudeverandering bij de kinderen op gang komen. Het moet vanzelfsprekend worden dat het licht uit gaat bij het verlaten van de klas en we moeten kijken waar we energie kunnen besparen.” Sybesma zet in op ontdekkend leren. Kinderen van groep 7 zullen de komende maanden hun schoolgebouw dan ook zelf onder de loep nemen en maatregelen voor verduurzaming gaan bedenken.

Duurzame energie

Gisteren was de Dag van de Duurzaamheid en men is zich ervan bewust dat er iets moet gebeuren. Beginnend bij de kinderen. ,,Jullie zijn de toekomst. Jullie moeten het een beetje beter gaan doen dan wij,” legt de docent uit. ,,We kunnen energie opwekken met windmolens,” zegt Thomas. De leerlingen luisteren aandachtig naar Jurriëns uitleg. ,,Wie heeft er wel eens met een vergrootglas mieren verbrand? Gebruik makend van de warmte die de zon dan geeft.” De kinderen lachen, een jongen steekt zijn hand op. De burgemeester bekent vroeger wel eens op die manier hooi verbrand te hebben. ,,Met de zon hebben we een energiebron voor het leven, niet alleen ons leven, maar voor de gele aarde,” aldus Jurriëns, die normaal gesproken les geeft aan leerlingen van het voortgezet onderwijs, maar voor de Julianaschool graag zijn les heeft aangepast.