Afdrukken

Onduidelijkheid over verantwoordelijkheid

ERMELO – Eind van de middag tot begin van de avond was er weer een storing bij het spoor waardoor de spoorwegovergangen langdurig gesloten bleven. De treinen redenstapvoets en kondigden met claxonneren hun komt aan. Ook nu weer duurde het vele passanten te lang en gingen door de gesloten spoorwegbomen.

,,Er was een storing in twee na elkaar liggende overgangen waardoor, volgens protocol de machinisten een seintje krijgen om stapvoets te rijden en te claxonneren. Het kan inderdaad zijn dat daardoor de spoorwegbomen langer dan normaal gesloten bleven,’’ vertelt Aldert Baas, woordvoerder van Pro Rail. ,,Volgens protocol gaat er ook een melding naar de meldkamer van de politie.’’ Wat de meldkamer er vervolgens mee doet, doorgeven aan de burgemeester bijvoorbeeld, is niet aan Pro Rail, maar de verantwoordelijkheid van de centralist van de meldkamer. Nadat geconstateerd werd dat er een storing was, werd er, zoals gebruikelijk, direct met spoed een monteur gestuurd. De storing werd omstreeks 17.00 uur geconstateerd en was na 19.00 uur verholpen. Dat er om 19.30 uur nog treinen claxonneerden had waarschijnlijk te maken met een verwerking van de melding aan de machinisten.

Veiligheid

In januari was er eveneens een langdurige storing op het spoor en ook toen gingen veel mensen door de gesloten spoorwegbomen. Een levensgevaarlijke situatie, die veel op social media werd gedeeld. Ook toen stonden er geen hulpdiensten om het verkeer te regelen. In januari bleek dat de gemeente niet op de hoogte was gesteld, waardoor er geen hulpdiensten werden ingezet.
Hoewel Baas van Pro Rail aangeeft dat de politie en gemeente verantwoordelijk zijn voor de veiligheid bij een storing, gaf burgemeester André Baars in januari aan dat Prorail verantwoordelijk voor de veiligheid is op en rond het spoor in het algemeen, ook als er storing is bij de spoorwegovergangen.