Afdrukken

Henri Pijnenburg: 'de gast is de beste ambassadeur voor eerlijk en heerlijk voedsel'

ERMELO – Wanneer je het hebt over eten, gaat Henri Pijnenburg, commercieel manager bij Van de Mheen Foodservices er echt voor zitten. ,,Is het eten nog wel zo lekker?'' vraagt hij zich af. Als het aan hem ligt gaan alle koks weer eerlijk voedsel bereiden. De gast aan tafel wil verrast worden met een heerlijk product en is vervolgens de beste ambassadeur doordat hij het doorvertelt.''

Volgens Pijnenburg moet het veel meer gaan om smaak dan om de prijs. ,,De recessie heeft er ingehakt en veel horecaondernemers zijn daarom te veel met de prijs bezig. Er moet goedkoper en met korting geleverd worden, maar die manier van denken willen we doorbreken. Om jezelf te onderscheiden als horecaondernemer zul je je gasten kwaliteit moeten bieden. Het draait om smaakbeleving en dat kan alleen door eerlijke en heerlijke producten op de kaart te zetten. Dat geldt ook voor cafetaria's. Daar moet de klant een heerlijke kalfskroket kunnen krijgen waar ze voor terugkomen.

Plaatje

Van de Mheen Foodservices, al meer dan dertig jaar een begrip in de regio, is als horecagroothandel zich als geen ander bewust wat de klant van tegenwoordig wil, namelijk kwaliteit. Het bedrijf dat specialist is op het gebied van food wil dan ook de boer, de kok en de horecaondernemer op één lijn brengen. ,,Samen moeten we het ideale plaatje maken. De kok moet weer naar de basis en niet naar de paprikapoederbus grijpen, maar weer de echte paprika gaan snijden. Maar ook de horecaondernemer moet er achter staan. We moeten met zijn allen weer naar echt vlees toe van bijvoorbeeld de dikbillen van Richard van der Vlis die de hele dag in de wei lopen te grazen. Dat geeft een totaal andere kwaliteit. Je moet als horecaondernemer niet meer de kipfilet van 2.99 euro van de supermarkt willen waar, als je er in knijpt, het water uitloopt. Uiteindelijk ben je goedkoper uit wanneer je scharrelkippenvlees van 3.99 euro bereidt waarin een derde minder water zit, dus minder verlies, en die bovendien lekkerder smaakt.''

VeelLuwe

Samen met het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT), de Stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) is Van de Mheen Foodservices bezig de erkende Veluwse streekproducten op de menukaart te zetten. Van de Mheen Foodservices zorgt voor de distributie, SPN voor de certificering en het VBT zorgt voor de promotie. Er werd een keurmerk 'Erkend Veluws Streekproduct' ontwikkeld dat de consument garandeert dat de herkomst gegarandeerd is. De producenten die het keurmerk voeren moeten de uitgangspunten naleven. Ook de horeca speelde hierop in, mede geïnspireerd door de vele culinaire tv-programma's. ,,Toch ontbrak vaak de tijd om de boer op te gaan'', zegt Pijnenburg. ,,Daarom hebben we onze krachten gebundeld waardoor het gemakkelijker wordt voor streekproducenten om afzetkanalen te vinden en kunnen chef-koks gemakkelijker streekproducten gebruiken. De horecaondernemer zet het op de kaart, waardoor zij zich kunnen onderscheiden met hun eigen streekproduct van andere horecaondernemers en de gast aan tafel kan vervolgens heerlijk genieten.''

Pakket

Pijnenburg; ,, ,We leveren het complete pakket 'VeelLuwe' van SPN en VBT. Dat betekent onder meer ambachtelijk vlees van Slagerij Van der Vlis, wild van W &G Brinkhorst uit Ede, Veluwse zalmforel uit Emst, Veluwse heidehoning uit Vierhouten, bier van Van Willigenburg, water van de Staverdense beek, graan van de graanvelden van Bakker Piet uit Elspeet en Uddel die in de molen van Hulshorst en Elspeet wordt gemalen, paling van Roelof de Groot uit het bassin in Putten, yoghurt en kaas van Elly uit Barneveld, geitenkaas uit Terwolde, Veluwse eieren uit Voorthuizen et cetera. Kortom alle gecertificeerde producten die het logo 'Beter Leven' dragen. Op woensdag 4 juni wordt de aftrap verricht van de verkiezing voor het Streekrestaurant van het Jaar door de commissaris van de Koningin in Apeldoorn. Iedereen die met streekproducten werkt mag zich aanmelden.''

Menukaart

Inmiddels hebben al zo' 16 horecabedrijven van de Veluwe producten met het keurmerk op de menukaart staan. Pijnenburg: ,,Dat kan zijn een Veluwse omelet, maar ook een Veluwse kroket van bijvoorbeeld Ecofields uit Wekerom met drie sterren. Daarmee kun je je onderscheiden van anderen.'' Ondernemer Ruurd Post van In de Volksmond gelooft ook in de eerlijke streekproducten. ,,Hiermee kan ik de gast iets anders laten zien en proeven. Bovendien laat het zien dat we het goed voor hebben met het welzijn van de dieren.''
Pijnenburg gelooft helemaal in het concept en laat niet na overal waar hij komt de Veluwse streekproducten te promoten. ,,Ook een bedrijf als Couvert.nl van eigenaar RTL gelooft er in. In dit programma mogen restaurants uit elke regio zichzelf op de kaart zetten, waardoor er meer aandacht komt voor eerlijk voedsel en dan zijn we zo weer twee stappen verder. Het gaat om communiceren, zowel met de koks, als met de boeren en de horecaondernemers. Dat heeft een lange adem nodig, maar het is een prachtig concept want het gaat erom de klant weer zijn eten te laten beleven. Alles draait om smaak en beleving. Wat is lekkerder dan een heerlijke sappige hamburger of een zalmforel die op het terras wordt gerookt, zoals bijvoorbeeld bij de Boterlap in Harderwijk gebeurt. In elk dorp op de Veluwe hebben we wel een restaurant dat actief bezig is met streekgerechten. Uiteindelijk moeten we iedereen kunnen laten ervaren dat uitgaan weer gezelliger wordt dan thuisblijven. Dan komen de terrassen vanzelf weer vol.''