Afdrukken

Veel toepassingen Ermelose glow-in -the-darkverf

ERMELO - Achter een bescheiden deur op industrieterrein Veldzicht huist een bedrijf wat grote nationale bedrijven als Heineken en KLM tot haar klanten mag rekenen. Maar ook internationaal is er grote belangstelling voor LuminorSolution. Dit weekend levert dit Ermelose bedrijf verf voor een wereldrecord in Albergen.

In Albergen in de Achterhoek wordt dit weekend het grootste lichtgevende schilderij ter wereld gemaakt. Het is een record wat Albergen wil gaan vestigen. Nissan kaapte recent echter het record net voor hun neus weg, dus moet Albergen nu een schilderij maken van 226 m2. De glow-in-the-darkverf komt uit Ermelo. LuminorSolution is een merknaam van Belatex, een bedrijf wat al een jaar of twintig bestaat. Het bedrijf begon met het vervaardigen van gietmallen en andere producten van rubber. Serge Shahbandarian begon in 1995 met het ontwikkelen van nieuwe producten. ,,Op een gegeven moment kwam er een jongeman langs die vertelde aan de TU Delft gestudeerd te hebben en hij had een methode ontwikkeld om lichtgevend kleurpigmenten te mengen met verf.’’ Dat lijkt niet zo spectaculair, maar tot die tijd kon dat alleen met groene pigment. ,,We hebben dat van hem gekocht maar vervolgens een aantal jaren laten liggen. Ik kwam er niet aan toe.’’ Op een gegeven moment pakte Shahbandarian het toch maar eens op en ontdekte zoveel mogelijkheden, dat hij besloot zich verder op deze pigmenten te gaan richten. ,,Er bleek zoveel mogelijk dat ik moest kiezen welke kant in ermee op wilde gaan. Ik besloot me te richten op de grafische mogelijkheden,’’ vertelt Shahbandarian enthousiast. Het bijzondere van de producten van LuminorSolution zit in de toepassing van glow in the darkverf. ,,Mijn vader ontwikkelde een procedé waarmee hij een lichtgevende laag kon printen op rollen polyester doek, ‘’ vult dochter Marro Shahbandarian aan. Zij zit sinds een half jaar ook in de zaak en doet de sales. ,,Mijn vader is de uitvinder, ik doe de verkoop.’’ Van huis uit is ze facilitair manager, maar besloot haar brede deskundigheid in te zetten voor de zaak van haar vader. Het zogenaamde fotoluminiscerend (lichtgevend) drukwerk wordt gebruikt in de bouw, industrie en reclamesector. De printtechniek zorgt ervoor dat o.a. veiligheidspictogrammen zichtbaar blijven in het donker. Na het produceren van lichtgevende stof besloot Shahbandarian het concept verder door te ontwikkelen. ,,Van het ene kwam het andere en uiteindelijk hadden we een aantal producten die gebruikt konden worden op allerlei materialen.’’ Hij laat een kunststof ‘label’ zien met het Heinekenlogo. ,,Hierop kan een foto worden geprint, die licht geeft in het donker. Deze maakten we voor de Nederlandse militairen in Afghanistan,’’ vertelt de uitvinder alsof het heel gewoon is, wat hij doet. ,,Ook maakten wij fotoschilderijen die met fluorescerende verf zijn behandeld zodat delen van het schilderij in het donker zichtbaar worden.’’

Goldmember AliBaba

Na een tijdje begon het te kriebelen en besloot Shahbandarian zich weer te richten op de productontwikkeling in plaats van verkoop van producten. ,,Dat is juist het leukste. De toepassingen zijn eindeloos en ik ben te druk om die te gaan ontwikkelen. Laat de mensen dat zelf maar doen. ‘’ Hij besloot zijn verf via het web aan te bieden en begon een webshop. ,,Dat werd onverwacht een groot succes. De omzet werd steeds groter.’’ Het lijkt hem zelf te verbazen als hij het vertelt. Dochter Shahbandarian: ,,De mensen zijn creatief genoeg om zelf toepassingen te bedenken, dus wij leveren het product, de verf. De klanten verwerken die dan zelf. Een klant bestelt meestal via de webshop een klein potje verf van 250 cc om het uit te proberen en dan worden ze zo enthousiast, komen ze vanzelf terug.’’ Op een gegeven moment werd Shahbandarian benadert door gemeente Bergen op Zoom om de parkeerautomaten te bewerken met glow in the darkverf zodat ze in het donker zichtbaar bleven. ,,We pasten verschillende kleuren toe en dat werd een succes. En zo gaat het steeds. Via klanten krijgen we steeds vaker grotere klanten,’’ geeft Shahbandarian aan. ,,We krijgen veel internationale klanten doordat we goldmember zijn bij webshop Alibaba.com.’’ Alibaba.com is overigens de grootste webshop ter wereld met meer dan 250miljoen klanten en verkoopt meer dan Ebay en Amazon bij elkaar.

Nieuw product

LuminorSolution is bezig met het in de markt zetten van een nieuw product: lichtgevende glasparels. Deze glasparels worden gebruikt in de wegbelijning. Nadat de verf op de weg is gespoten strooit een machine glasparels op de natte verf. Hierdoor reflecteert de verlichting van auto’s de witte strepen. Shahbandarian: ,,Ik heb een procedé ontwikkeld waardoor de glasparels luminiscerend gemaakt kunnen worden. Dat betekent dat ze in het donker licht geven. De testperiode is recent afgerond op het terrein van Dupont waar testlijnen zijn uitgevoerd. Maar ook bij onze klant KLM wordt wegbelijning uitgetest.’’ Marro Shahbandarian legt de toepassing van deze techniek uit. ,,Bijvoorbeeld op donkere wegen. Nu hebben we die in Nederland niet zo heel veel omdat we bijna overal straatverlichting hebben, maar in Afrika of afgelegen gebieden in Azië kan het heel donker zijn.’’ Hoewel het bedrijf nog klein is, kan het maar zo zijn dat als de luminiscerende glasparels een succes worden in de wegenbouw er veel verandert voor het bedrijf. Marro Shahbandarian: ,,Dat betekent dat als de productie van de glaskorrels groot wordt, we hier toch grotere machines moeten gaan plaatsen. Dan zullen we moeten uitbreiden. We zitten nu nog op het breekpunt of we dit wel willen.’’ Duidelijk is dat Shahbandarian een uniek product heeft ontwikkeld wat veel mogelijkheden in zich heeft. Als zijn glasparels gebruikt gaan worden in de wegbelijning zal het bedrijf niet alleen in Nederland, maar ook internationaal van grote betekenis worden. Aan het eind van het gesprek vertelt Marro Shahbandarian trots dat ze vandaag zijn benadert om iets te mogen doen voor de Tour de France, die dit jaar in Utrecht van start gaat. Wat het gaat worden, mag ze helaas nog niet vertellen.