Afdrukken

 'Met elkaar hebben we een goedlopende zaak neegezet'

ERMELO - Het is bijna twee jaar geleden dat Hartger van Diest met zijn plannen voor Ermelo Centraal de hoofdprijs uit het Samen Sterkerfonds van de Rabobank won. Veel reizigers kunnen zich niet meer voorstellen hoe het station er voor die tijd uitzag. Van Diest wil het concept met ingang van het nieuwe jaar nog een stapje professionaliseren.

In het monumentale stationsgebouw opende Van Diest eind 2016 in een stationsrestauratie. ,,Het plan was er een bruisende plek van te maken waar mensen graag komen,” aldus de ondernemer. ,,Stap voor stap,” zegt hij, wetende dat dagelijks duizenden mensen in en uit de trein stappen. Reizigers kunnen er inmiddels koffie kopen, al dan niet met een zelfgemaakte koek, en krijgen desgewenst hulp bij het inchecken. Ook is er toezicht op de fietsenstalling. Deze diensten worden geleverd door cliënten van GGz Centraal die hier een leer-werkplek hebben. Voor deze cliënten is dit een kans om naar een betaalde baan toe te werken en op een actieve manier aan hun herstel te werken.

Balans

Twee jaar na de start van Ermelo Centraal is de balans opgemaakt. ,,We zijn nu twee jaar verder,” vertelt Harma van de Brake, teamleider van de activiteitendienst van GGz Centraal. ,,Met elkaar hebben we een goedlopende stationsrestauratie neergezet.” De afgelopen twee jaar zijn er 23 cliënten gestart. Twee van hen zijn doorgestroomd naar een betaalde baan elders, twee zijn aan een studie begonnen, één cliënt loopt nu stage op afstand begeleid door een jobcoach. ,,Door in een veilig leerklimaat te werken, hebben cliënten hun arbeidsvaardigheden én zelfvertrouwen vergroot. We kunnen met zekerheid zeggen dat er vele persoonlijke overwinningen en successen zijn behaald!” aldus Van de Brake.

Samenwerking verandert


De pilot eindigt binnenkort. En hoewel iedereen trots is op wat er is gerealiseerd, gaan partijen niet op dezelfde voet verder. ,,Het is mooi te zien dat je mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op de goede weg kunt helpen. Dit vergt echter ook veel ondersteuning. De samenwerking zal daarom een andere vorm krijgen,” vertelt Van Diest. Vanaf 1 januari wordt de begeleiding niet meer vanuit GGz Centraal geregeld, maar door eigen medewerkers. Deze begeleiding is voornamelijk gericht op het overdragen van kennis en vaardigheden van het horecavak. De begeleiding vanuit GGz Centraal vindt straks plaats in de vorm van trajectbegeleiding; dit betekent coaching op afstand.

Kansen

Van Diest is toe aan de volgende fase. Vanaf het begin waren er ervaren horecamedewerkers actief in Ermelo Centraal. Dit zal de komende tijd worden uitgebreid. Tegelijkertijd moet de ondernemer kijken op welke momenten er veel gebruik wordt gemaakt van de stationsrestauratie. ,,Ook was er de afgelopen jaren een gemeentelijke bijdrage tot instandhouding. Hiermee kunnen we vroeger opengaan, ook op minder drukke tijden open zijn en extra service bieden zoals het gratis toegankelijke toilet en hulp bij inchecken," legt Van Diest uit. ,,Voor het voortbestaan van Ermelo Centraal is het erg belangrijk dat de gemeente Ermelo zich ook de komende jaren betrokken blijft. Bij Ermelo Centraal bieden we een prettige, warme wachtplek. En dat is met het oog op komende winter best aangenaam. Ook bieden we een assortiment in brood, koek, frisdrank, taart en gebak aan. Zo kan iedereen goed op reis.” Van Diest speelt graag in op de vraag van zijn gasten. ,,Deze locatie biedt vooral kansen,” aldus de Ermelose ondernemer. ,,Zo komt er volgend jaar ook de mogelijkheid om het station 's avonds of in het weekend af te huren voor vergaderingen en andere bijeenkomsten."