Afdrukken

Nieuwe Winkelstraat met nieuwe Winkelverkiezing

ERMELO - ‘Winkelhier, bij de lokale winkelier’, met die slogan kreeg België er een nieuw werkwoord bij ‘winkelhieren’. Vijf gerenommeerde ondernemers plakten op dezelfde dag het bord 'Wij Sluiten' op de deur omdat ze het belang van lokaal kopen onder de aandacht wilden brengen. Dat lukte, met 'winkelhieren' kopen mensen bewust bij de lokale ondernemers. Daar wordt iedereen beter van.

Nu de feestdagen voorbij zijn, is het wellicht een mooi moment om aandacht te vragen voor de lokale ondernemers. Zij waren het namelijk die de ijsbaan van IJs in Ermelo financierden en bestierden en zij waren het die een grote decemberactie mogelijk maakten. Diezelfde ondernemers sponsorden ook de lokale sportverenigingen, de acties op de scholen en zonder hún geld konden evenementen als de Halve Marathon, Fete de la Musique, Groevenbeek Klassiek en de intocht van Sinterklaas niet doorgaan. ‘Van winkelhieren wordt het héle land beter’, stelt de Belgische zelfstandigenorganisatie UNIZO. Zij onderschrijven dit met de uitleg dat een lokale winkelier veel klanten niet alleen bij naam kent, maar ook hun smaak. Maar ook omdat niet alle straten vol hoeven te lopen met busjes van de verschillende koeriersdiensten. Het allerbelangrijkste is een gezonde winkelstraat en gezonde ondernemers. Waar mensen op de fiets heen kunnen, waar fietsen, als het nodig is, lokaal hersteld kunnen worden. ‘Waar sporters worden gesponsord door de middenstand en aangemoedigd door de rest van ‘t land. Een samenwerking die loont op het veld en op de baan. Dus ook op het ‘www’ denken we met de ‘w’ van de lokale winkelstraat of webshop.’ zo schrijft UNIZO. ‘Met een brood koop je niet enkel dagelijks een heerlijke hap, maar ook het vertrouwen om te ondernemen en te investeren. Jouw boterham brengt brood op de plank, bij de ondernemingen en de gezinnen. Het maakt onze samenleving aangenamer, sterker en schoner. Als je winkelt bij winkels van hier steun je elkaars droom.’ Dit is geen Belgische droom, dit is universeel. Dit geldt ook voor Ermelo.

Dag van de Winkelstraat

Er is veel veranderd in het consumentengedrag en er zal meer samengewerkt moeten worden om klanten naar het dorp te trekken. De Ermelose winkeliers willen er in 2020 een extra impuls aan geven. Samen met vastgoedeigenaren, de gemeente, de Rabobank en brancheorganisatie Inretail starten zij dit voorjaar met De Nieuwe Winkelstraat. De afgelopen jaren is er voor miljoenen euro’s in stenen in de Stationsstraat geïnvesteerd. Het Raadhuisplein en het Molenaarsplein zijn aangepakt. Dat alles om een levendiger centrum te krijgen. Maar daar is meer voor nodig. Winkelleegstand zal worden aangepakt en er komt weer een Winkelverkiezing. Inretail introduceert overigens ook landelijk een nieuw evenement, de Dag van de Winkelstraat. Het wordt een dag waarop er extra aandacht komt voor de positie van de winkeliers bij zowel overheid als de consument. ,,We willen mensen nadrukkelijker laten ervaren wat de meerwaarde is van lokale retail,” zegt branchespecialist mode Edwin Belt. De winkelstraat is volgens hem meer dan ‘een straat met winkels’. “Het heeft namelijk ook een sociaal-economisch doel en met zo’n dag willen we met name dat karakter benadrukken.” Inretail heeft het laatste weekend van september in 2020 op het oog voor de eerste editie. De lokale winkelverkiezing zal plaatsvinden voor de zomer. ,En misschien is het goed om een Ermelo’s alternatief woord te bedenken voor lokaal kopen; winkelhieren is nog niet echt ingeburgerd. Dat is ook te zien op onderstaand filmpje.