Afdrukken

Koning wil nieuwe wegen in crisistijd delen

ERMELO - Hoe komen we de crisis door? Dat vragen veel mensen zich af. De oplossing heeft Marco Koning niet, maar hij zag wel dat er veel mooie dingen gebeurden. ,,Je voelt je zo onmachtig in deze tijd,” vertelt hij. ,,Tegelijkertijd zag ik een reeks aan persoonlijke initiatieven om er voor anderen te zijn.” Samen met zijn collega’s besloot de Ermeloër vanuit hun bedrijf StoryConnect ook iets te doen, gebruik makend van de expertise. Ze lanceerden de website komdecrisisdoor.nl.

Zo willen ze uitdagingen én oplossingen bij elkaar brengen. ,,In onze visie ontstaan er iedere dag oplossingen om de crisis door te komen. Oplossingen die anderen ook weer kunnen inspireren. We moeten ze daarom beter beschikbaar maken. Daarom slaan StoryConnect, Timbee, HETWORKS, Evently en Antichaos de handen ineen.” Iedereen probeert de economie, voor zover mogelijk, draaiende te houden en het goede te doen. Van zorg tot onderwijs. Van transport-ondernemingen tot banken. Van winkels tot voedselbanken. Koning: ,,We lopen daarin tegen vele moeilijkheden aan. Maar als mensen zijn we creatief en vinden we nieuwe wegen om met deze situatie om te gaan.” Al die oplossingen en ideeën brengt hij in kaart.

Kurk

Koning is operationeel directeur bij StoryConnect. ,,We zijn een klein bedrijf dat landelijk actief is in werken met ervaringen (storylistening, sensemaking en veranderen). We doen dit voor een aantal ministeries, zoals Binnenlandse Zaken waar we luisteren naar controleurs van paspoorten en identiteitskaarten, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waar we landelijk passend onderwijs evalueerden en voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport waar we de jeugdhulp in regio’s helpen verbeteren. Ook werken we voor lokale overheden (bijvoorbeeld gemeentes om de transformatie in het sociaal domein te begeleiden) en voor organisaties (om de onderstroom en bovenstroom) in kaart te brengen en te leren van de wensen van klanten.” Een deel van het werk is het begeleiden van werksessies. Door de intelligente lock-down was de reflex bij klanten: ‘Marco, we doen even niets meer’. Koning verkende vervolgens in sneltreinvaart de mogelijkheden hoe werksessies online uitgevoerd konden worden. ,,We beseften ons dat niet iedereen kan doorgaan met het werk en dat onze samenleving mede drijft op de kurk Economie.”

Initiatieven 

De oprichters van de website geven ruimte om effecten van de crisis op zowel werk als privé te delen. Daarnaast hoopt Koning dat mensen oplossingen uit het bedrijfsleven willen delen. Ook sociale initiatieven, tips zijn welkom. Zo hebben mensen in hun wijk een moestuinbak aangelegd. Anderen doen boodschappen voor mensen die werkzaam zijn in de zorg. ,,Met dit initiatief willen we ondernemers helpen om nieuwe wegen te vinden in hun onderneming en te leren van elkaar. Zo hopen we bij te dragen aan het blijven draaien van de economie, zo goed en zo kwaad als het kan.” Wie ook ervaringen wil delen, kan dit doen op komdecrisisdoor.nl