Afdrukken

‘Knippen doen we als het weer mág en kán!’

ERMELO - Ze waren altijd al een doorn in het oog van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie; de thuiskappers. Sinds de Coronacrisis de kapsalons heeft doen sluiten, zijn er niet alleen thuiskappers actief, maar ook professionele kappers die zich aanbieden via bijvoorbeeld Marktplaats om toch bij de klant thuis te komen knippen. En dat kan natuurlijk niet, vinden ook de Ermelose kappers.

De kappers vallen evenals de schoonheidsspecialiste en pedicure onder de contactberoepen en kunnen dus niet de veilige 1,5 meter afstand tot de klant houden. Op maandag 23 maart besloten dan ook de kappers hun zaken te sluiten. In eerste instantie reageerden de meeste mensen wel sympathiek, maar naar mate het langer duurt voordat de zaak weer open kan, zijn er toch mensen die met hun ‘handen in hun haar’ zitten. Want het grijs begint door te breken en de punten moeten er hoognodig af. Er zijn kappers die ‘thuiskitjes’ maken zodat klanten thuis zelf hun haar kunnen bij werken. Maar of dat nu zo handig is? ,,Nee, het haar thuis kleuren raad ik echt af,’’ reageert Patrick Kalle van Dutch Hair Ermelo. ,,Het is het werk van experts en specialisten die een afgemeten kleuring of ontkleuring aanbrengen. Met alle respect, maar zo’n pakje voor thuisgebruik bevat maar één kleur en vaak een veel te hoog percentage peroxide, wat dan weer slecht is voor je haar.’’ Ook Geri Westerink-Raven van Timeless Hair Passion biedt haar klanten geen uitgroeipakketjes. ,,Dat kan ook niet omdat ik kleuring op oliebasis aanbiedt en die kun je niet eenvoudig zelf opbrengen.’’ Wel biedt ze haar klanten verschillende haarproducten aan, die ze dan kunnen komen halen. ,,Daar krijg ik ongelofelijke leuke reacties op. Veel klanten die zeggen, ik ga nu zeker wat bij je halen. Want ze anders misschien niet snel zouden doen.’’

Thuisbezorgd

Thuisbezorgen is ook wat Gert Koelewijn van Hizi Hair Ermelo doet. ,,Ik begon al snel na de sluiting van de salon met het thuisbezorgen van verzorgende producten, want ik wilde natuurlijk niet dat klanten zonder komen te zitten. Het is zeker geen dagvullend programma, maar met een aantal bezorgingen in een week, heb ik dan toch wat klanten blij kunnen maken.’’ Koelewijn geeft ook aan dat het vaktechnisch gewoon niet te doen is om een totale kleuring, blondering of highlight-recept mee te geven aan de klant. ,,Wij kijken wat er mogelijk is voor klanten en wat we voor hen kunnen betekenen. Knippen gaat het zeker niet worden, niet thuis (al ben ik er wel voor benaderd), niet in de salon, gewoon niet!! Voor ons als Hizi Hair en franchisenemers, komen we niet verder dan dat we voor de hoge nood van een uitgroei een kleurkit kunnen samenstellen. Dan heb je het minste wat je kan doen.’’ Toch vragen er nogal wat klanten om, ondanks het verbod, om geknipt te worden. De brancheorganisatie krijgt steeds meer signalen van leden die aan huis willen knippen. Maar de ANKO vindt dit verwerpelijk. Geri Westerink: ,,Maar, al met al is het is natuurlijk wel een lastige situatie, maar dat is het voor iedereen. De kapper die geen inkomsten heeft, en de consument die letterlijk met de handen in het haar zit.’’ Ook Nero de Boer van Nero Barbershop krijgt die vragen. ,,De klanten maken zich zorgen om die maximaal twee centimeter haargroei, maar wij maken ons zorgen om te overleven! De consumenten moeten zelf bedenken dat het niet verantwoord is om ze te knippen. Want als ik het virus bij me draag en ik zal iemand uit de risicogroep besmetten, zal me zelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken.’’

Passie

Afgelopen week werd er nog een kapper in de gemeente Rheden door de politie betrapt op het knippen van een klant. Uiteraard is de kapsalon per direct gesloten. ,,Dat er echt nog kappers zijn die beunen, vind ik onbegrijpelijk,’’ reageert Westerink furieus. ,,Het lijkt me dat het nu wel duidelijk is dat dit gewoon gevaarlijk is. Stel je draagt het virus met je mee, en jij geeft het over aan iemand die er echt doodziek van wordt. Dat jij een ander besmet hebt, dat wil je toch niet!?’’ ,,Deze bizarre tijd treft ons inderdaad allemaal,’’ vult Kalle aan. ,,Een kapper is een prachtig persoon met veel passie en liefde voor zijn vak. Jammer genoeg begrijpt alleen niet iedereen het om de opgelegde regels in acht te nemen. Je mag natuurlijk niet iedereen over één kam scheren, om het maar even bij het vak te houden, maar toch hoor ik deze berichten steeds vaker.’’ Er zijn ook klanten die het goed bedoelen, bemerkt De Boer. ,,Ik krijg vragen van klanten dat ze de afgesproken afspraak willen betalen zonder daarvoor geknipt te worden. Dat is super, maar wij zeggen daar geen gebruik van te maken. Zij willen ons door deze periode helpen.’’ Ook krijgen de Ermelose kappers vragen om toch maar te komen knippen. ,,Mensen bellen mij op en zeggen: ‘Ja, maar hij of zij doet het ook. Waarom jij dan niet?’ En dan volt er soms een dreigement achteraan: ‘anders ga ik daarheen.’’ Wellicht in de hoop dat wij dan ‘ja’ zullen zeggen’’, aldus de eigenaar van Nero Barbershop.

Behaard

Een mensenhaar groeit zo’n een tot twee centimeter per maand, dus echt vol behaard worden de mensen er ook niet van om een maand of twee niet naar de kapper te kunnen. Laten we ons verantwoordelijkheid nemen als kapper, wij hebben een voorbeeld functie in elke maatschappij. Uiteindelijk komt er wel weer een eind aan deze crisis en wachten de kappers met smart op hun klanten om alles weer in model te brengen. Kalle: ,,Voor ons als professionele kappers is deze periode echt een enorme financiële last, maar voor de klant is het 1,5 centimeter. Wees geduldig, zodra de deuren weer open mogen, staat er een team van specialisten klaar.’’ ,,Precies,’’ reageert De Boer. ,,Het geeft ook aan dat we onmisbaar zijn, dat we nodig zijn als kapper, ‘psycholoog’ en ondernemer. Laten we nu als kapper een vuist maken en samen zeggen: knippen doen we als het weer mág en kán!’’