Afdrukken

‘Uitgaan van professionaliteit, anders wordt het wachten tot er niets meer is’

ERMELO – Langzaam openen verschillende hotels in deze omgeving weer hun deuren. Zo ook Hotel Landgoed Het Roode Koper in Leuvenum. Het ondernemen met de corona-maatregelen vraagt overigens wel een andere voorbereiding. ,,Ons bedrijf draait op drie componenten: product, gedrag en omgeving,” legt hoteleigenaar Jon-Ivar Sörensen uit. ,,Normaal gesproken staat het product bovenaan, maar nu is er vooral extra aandacht aan de andere twee.”

,,We bieden onze gasten een volpension product en dat kunnen we goed met wat wij in huis hebben,” aldus Sörensen. Daarmee heeft hij ook niet het gevoel dat zijn gasten het lokale straatbeeld extra belasten. ,,We hebben 10 hectare om ons hotel en we ontvangen er om te beginnen tien mensen. Dit is overigens niet vanuit financieel oogpunt, stilzitten is wat dat betreft makkelijker. Maar we moeten gewoon wat doen en ik ben van mening dat het beter is dat ondernemers voor 10% kunnen draaien dan voor 100% dicht moeten zijn.” Hotels hoefden overigens geen enkel moment dicht. Dat heeft ook gezorgd voor veel verwarring. Een hotelkamer is vanuit de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland behandeld als een gesloten omgeving. Sörensen maakt de vergelijking met een huis huren, dat gaat ook gewoon door. Hij begrijpt de frustratie van restauranteigenaren die nog niets mogen. ,,De handelingen zijn exact hetzelfde. Ik hoop dan ook dat er snel verruiming komt.”

IJzeren discipline

Uiteraard past ook Het Roode Koper zaken aan. Het sterrenrestaurant neemt extra hygiëneprotocollen in acht en de keukenbrigade kan niet koken zoals zij wellicht zouden willen. ,,Nee want dan vraagt dat zoveel voorbereiding en staan ze continue bij elkaar op een kluitje, dat willen we dus niet. We gaan natuurlijk wel hartstikke ons best doen.” Het product staat nu ten dienste van het gedrag en de omgeving. ,,We hebben de afgelopen weken veel met personeel gesproken, verschillende indelingen van het restaurant uitgeprobeerd, veel in de tuinen gewerkt en nieuwe terrassen aangelegd. We hebben met het personeel veel gesproken over gedragskwaliteit in plaats van productkwaliteit.”

Schaars

Het zwembad is gesloten omdat niet zeker is dat het virus niet via water kan worden verspreid. ,,Dus dat risico nemen we uiteraard niet.” Sörensen vraagt overigens niet alleen ijzeren discipline van zijn medewerkers, ook van de gasten wordt dit gevraagd. ,,We selecteren aan de poort en iedereen moet zich houden aan de regels.” De hoteleigenaar denkt dat mensen graag zullen komen. ,,We geven iets wat schaars is, we hebben iets moois te delen.” Wat hem betreft gaat het telkens om ruimte en gedrag. Hij hoopt dat meer ondernemers binnen deze mogelijkheden aan de slag kunnen. ,,We moeten uitgaan van de professionaliteit van de mensen. Anders moeten we met zijn allen wachten tot er straks niks meer is.”