Afdrukken

Raamverhalen van jonge Ermelose ondernemers

ERMELO – Het coronavirus heeft voor veel mensen het dagelijks leven veranderd. Ook zelfstandig ondernemers hebben ineens een andere agenda. In de serie Raamverhalen geven we een kijkje in het leven van een aantal Ermelose ondernemers in coronatijd. Vandaag het Raamverhaal van Annemieke Helling. Ze heeft in februari haar eigen koffielabel I.D.F.N Caffè & Innerstyle gelanceerd waar haar liefde voor mooie koffie en een bewuste mindset samenkomen. Een nieuw avontuur waarbij ze organisatie advies verruilt voor de wereld van koffie. Helling sluit niet uit dat beiden op termijn weer samen komen in haar nieuwe bedrijf.

,,
Toen ik in februari mijn nieuwe avontuur startte in de koffie met de missie om het zalige nietsdoen weer aantrekkelijk te maken, had ik nooit kunnen voorzien dat dit zo letterlijk zou gaan spelen. I.D.F.N is namelijk geïnspireerd op de Italiaanse levenskunst ‘Il Dolce Far Niente’, wat ‘het zalige nietsdoen’ betekent. “In mijn beleving zit hier een enorme rijkdom in verborgen die ik koffielovers graag wil laten ontdekken waardoor ze meer van de koffie genieten en het optimale uit het moment halen, dat is mijn intentie,” aldus de jonge ondernemer. De koffie stond klaar, de website was in de lucht en ze had inmiddels mijn moed bijeen geraapt om ook online aan haar zichtbaarheid te werken. ,,Ik stond net op het punt om ook de zakelijk markt, en dan met name de horeca, op te zoeken toen de maatregelen om de hoek kwamen. Dat deed beseffen dat deze bizarre periode er eentje is die je nieuwe kanten van jezelf laat ontdekken en tegelijk ook een beroep doet op je creativiteit."

Balanceren en frustreren

,,Het voelt als balanceren tussen de onrust in de wereld, het nieuwe gezinsleven thuis en een startende onderneming vormgeven," vertelt ze. Helling ziet het als de uitdaging om open te blijven staan voor de kansen die er zijn en het beste eruit te halen. Dat houdt voor haar ook in dat ze er soms mee moet dealen dat ze tot stilstand wordt gebracht in de dingen die ze wil doen. ,,Dat is uiteraard frustrerend en de ene keer kan ik het makkelijker handelen dan de andere keer," lacht ze, ,,maar wel leerzaam." Toch laat stilstand zich bij Annemieke Helling niet op alle vlakken zien. Dankzij de groeiende kring van trouwe klanten blijft de verkoop van de espressobonen doorgaan en weten in deze tijd ook nieuwe koffieklanten haar te vinden. Daarnaast geeft deze situatie ook de doorslag om nieuwe verkoopkanalen te ontdekken. ,,De creativiteit stroomt volop en ik besef me dat ik me in de welvarende positie bevind waarin mijn bedrijf door kan gaan en de mensen in mijn nabije omgeving in goede gezondheid zijn. Daar ben ik heel dankbaar voor."

Ruimte

Ook in de dagelijkse opstart met de kinderen en hun schoolwerk loopt het goed. Annemieke en haar man hebben de rollen een beetje verdeeld om de kinderen van 12 en 10 jaar waar nodig te helpen bij het schoolwerk. Annemieke vertelt dat ze in de momenten die nu vrijkomen geniet van de tijd die ze als gezin met elkaar zijn en ze lekker uitgebreid kookt en bakt met haar kinderen. Maar ze geniet ook van de tijd voor haarzelf die ze graag doorbrengt in haar kantoor: ,,Een fijne plek waar ik me terug kan trekken en me heerlijk kan verdiepen in de totaalbeleving van koffie die ik voor mijn klanten wil creëren.” Ook het videobellen heeft ze inmiddels helemaal uitgevonden: ,,Het verrast me hoe goed dat werkt en hoe fijn het is om via deze weg in contact te zijn met andere ondernemers, relaties en (potentiële) klanten en we elkaar supporten en met elkaar meedenken in deze tijden.”

In het oog van de storm zijn

,,Mijn kantoor is ook een plek waar ik het zalige nietsdoen op een dieper level onderzoek,” zo vertelt ze. ,,Ik besefte me dat we met elkaar in een uitzonderlijke storm zitten en dat ieder deze storm op z’n eigen manier beleeft en er betekenis aan geeft. Dit kunnen we niet voor elkaar invullen, maar enkel begrip en erkenning voor elkaars situatie en emoties opbrengen. Er voor elkaar zijn, maar er ook voor jezelf zijn.” 
Zo concludeert ze: ,,Hoe je er ook in zit, juist nu is het de truc om in het oog van de storm te kunnen zijn. Daar waar de rust, de stilte en de wijsheid is. En daar waar ook de lichtpuntjes zich laten zien, soms heel ver weg, maar ze zijn er.” 
En in het oog van de storm ziet de Ermelose de parallel met het moment van het (zalige) nietsdoen en dat gunt ze iedereen die het juist nu moeilijk heeft. ,,Juist door dit eenvoudige moment van nietsdoen betekenis te geven, eventueel met koffie als trouwe lotgenoot, kan je jezelf in het oog van deze storm brengen. En dan kan ik alleen maar wensen: laat dit alles niet voor niets zijn.”

Dit raam-interview is de achtste uit een reeks. De eerste, tweede, derde, vierde, vijfde, zesde en zevende kun je hier vinden. Het is een initiatief van een aantal jonge Ermelose ondernemers in samenwerking met Ermelo van NU.