Afdrukken

‘Tot nu toe gaat alles zonder problemen’

ERMELO – De DakarRally 2020 heeft er na vandaag twee etappes opzitten en de teams verblijven inmiddels in het bivak in Neom. Volgens Ermeloër Bram van Winkoop loopt het tot nu toe naar verwachting.

Tim en Tom Coronel van Team Maxxis hebben de tweede etappe zonder noemenswaardige problemen afgerond. Ze verloren in de slotfase weliswaar tien minuten door een verkeerde afslag, maar ze bereikten toch een goede uitslag. Het duo staat nu op de 26e plaats, op ruim 42 minuten van de winnaar. ,,Het team is super gemotiveerd en de sfeer onderling is super goed,’’ vertelt Van Winkoop. ,,Het is wel fijn als je het goed met elkaar kan vinden want je zit natuurlijk wel de hele dag op elkaars lip.’’ Morgen (dinsdag) wordt de derde etappe gereden, een zogenaamde Loop. Dat wil zeggen dat de start vanuit Neom plaatsvind en de finish na ruim vierhonderd kilometers ook weer in Neom is. Van Winkoop: ,,Daarom blijven wij een dag in ons bivak staan. De jongens gaan de rally in maar dit wil niet zeggen dat wij als team dan de hele dag niets te doen hebben. We gaan alvast dingen voorbereiden voor als de auto terug komt of wat klein onderhoud plegen aan de assistentievoertuigen of de container.’’

Assistentieroute

Het team heeft naast de rallywagen The Beast ook nog twee assistentievoertuigen waarvan één vrachtauto met een container erop. ,,Hier zitten alle spullen in voor het bivak en om te sleutelen. Naast de vrachtauto rijdt er ook een Dodge,’’ legt de Ermeloër uit. ,,De Dodge rijdt vaak mee naar de start en staat klaar bij de finish. Ook omdat er een cameraman mee is in deze auto die beelden vast moet leggen voor op bijvoorbeeld Youtube en andere sociale media. Beide voertuigen rijden allebei een assistentieroute, dit is een door de organisatie aangegeven route waar alle assistentieauto’s zich aan moeten houden.’’ Op bepaalde gedeelten van deze route is het geoorloofd om assistentie te verlenen aan de rijders, maar op sommige delen mag dat ook niet. Van Winkoop: ,,Deze punten zijn aangegeven in ons roadbook.

Roadbook

De twee assistentievoertuigen rijden niet achter elkaar aan, maar hebben wel nauw contact gedurende de rally. Als er bijvoorbeeld assistentie verleend moet worden dan moet de truck op een bepaald punt wachten of zelfs omkeren. Het is dus erg belangrijk dat we elkaar op de hoogte houden. Overigens hebben we ook een zogenaamde Tripy in de auto. Dit is eigenlijk een soort Tom-Tom, hier staat het roadbook digitaal in aangegeven en is makkelijk te volgen voor de chauffeur. Zo hoeven de bijrijders niet steeds te navigeren, maar kunnen zij ook slapen onderweg als ze een nacht doorgewerkt hebben aan de auto.’’ Het volgende bivak is in Al Ula, dit is voor de assistentie ongeveer 500 kilometer rijden.