Met vierde wethouder in gesprek

ERMELO – Op 9 februari houdt de gemeente Ermelo een inloopavond voor bewoners van de Horsterweg. Het gaat hier om het stuk tussen de Stationsstraat en de spoorwegovergang. Tussen 19.30 en 21.30 uur kan men binnenlopen in De Dialoog. Er zal uitleg worden gegeven over de geplande verkeersaanpassingen van deze, ondertussen spraakmakende, weg.

De belangengroep Horsterweg zal ongetwijfeld acte de presence geven. Deze groep is in augustus 2009 ontstaan uit onvrede over het gevoerde beleid inzake de Horsterweg. Aanleiding was de toename van met name het vrachtverkeer en dat er met een te hoge snelheid wordt gereden. Die punten staan nog steeds boven aan de agenda, ondanks dat er vaak met de gemeente en wethouders is gesproken.
Sieby Dooyewaard-Dijkstra van de belangengroep: ,,We zijn het na vijf jaar 'strijden' aardig zat. We zijn in die vijf jaar niets, maar dan ook helemaal niets opgeschoten. Tenminste, we krijgen nu in ieder geval een avond met de gemeente en de bewoners. Vorig jaar zijn er gesprekken geweest met wethouder Esther Verhagen, toen kwamen de verkiezingen, daarna een nieuwe wethouder en begon het weer van voren af aan. Alsof er in al die jaren niets is aangegeven, onderzocht en is gebeurd.'' De grootste frustratie van de belangengroep is dat er elke keer met een andere wethouder zaken gedaan moest worden. ,,We hebben nu al wethouder Jan van den Bosch in deze zaak gehad, daarna Tom Nederveen, toen Esther Verhagen en nu hebben we weer met Jan van Eijsden van doen. En elke wethouder vindt het wiel opnieuw uit.'' aldus Dooyewaard. ,,Afspraken met de gemeente, wethouders en gemeenteraad blijken dus niets waard te zijn en dat is uitermate frustrerend. We zijn nu precies een jaar verder en er is niets gebeurd. Nu moet ik zeggen dat wethouder Van Eijsden het wel serieus oppakt, dus wie weet. Hoewel, dat deden natuurlijk die anderen ook wel maar...''

Indienen reacties

De aan- en omwonenden van de Horsterweg hebben tot 23 februari de tijd om hun reactie schriftelijk bij de gemeente in te dienen. Als die reacties door het college zijn gewogen zal de gemeente een definitief besluit nemen. Dooyewaard: ,,We moeten nu weer een schriftelijke reactie gaan geven, terwijl we dat in het verleden al meerdere keren hebben gedaan. Ik ben wel benieuwd wat ze daar dan mee hebben gedaan.'' Volgens de belangengroep Horsterweg heeft wethouder van Eijsden het plan om het dossier Horsterweg te sluiten. Maar hij stelt op voorhand een aantal piketpalen. De weg blijft een 50 kilometerweg, er komt geen stil asfalt (daar is geen geld voor) en er komen geen asverleggingen. Dat maakt voor hen een open gesprek niet gemakkelijk. Dooyeweerd: ,,Sinds de Stationsstraat een 30 km-weg is geworden, trappen de automobilisten op de Horsterweg het gaspedaal flink in. Daarnaast komt er steeds meer vrachtverkeer over onze weg. Wat dat doet met lawaai en luchtverontreiniging hoef ik niet uit te leggen, lijkt me.''

Snelheidsonderzoek

In het verleden zijn er op deze weg diverse snelheidsonderzoeken gedaan. De gemeente geeft aan dat 85% van de automobilisten zich aan de snelheid houdt. ,,Dat is dan mooi, maar 15% dus niet, en dat zijn meer dan 750 auto's per dag! Mensen rijden knijter, knijterhard door de straat.'' Aldus een geïrriteerde Dooyewaard. ,,Onderzoek van de GGD geeft aan dat de luchtkwaliteit aan de Horsterweg onvoldoende is. Waarom gaat de gemeente dan geen maatregelen nemen? Ik vind dat je als overheid niet kan maken dat je zo omgaat met je burgers. En dat de Raad, niet alleen de wethouders hoor, zo'n slecht beleid uitvoert. En verder heb ik gemerkt dat geluidsoverlast nergens in de stukken van de politiek voorkomt terwijl er daarover ook landelijke cijfers bekend zijn.'' De belangengroep Horsterweg vraagt zich na al die jaren af waarom zij geen gehoor krijgen bij de gemeente. Het gaat om gezondheid en veiligheid van veel inwoners. Hoge snelheden, veel vrachtverkeer, geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit. Dat is nogal wat. Als de Horsterweg ook een 30 km-weg wordt, net zoals in de rest van de kom van Ermelo, scheelt dat op al de vier punten en zijn de bewoners van de Horsterweg al aardig tevreden. Zo moeilijk kan het niet zijn, zou je denken.

Actie

Dooyewaard: ,,We hebben tot tweemaal toe op het randje gestaan om actie te voeren; dat hebben we niet gedaan. Maar een steeds groter wordende groep buurtbewoners zitten er nu weer heel dicht tegenaan. Blijkbaar is er maar één manier over en dat is de straat op gaan en het verkeer tegen te houden. Misschien kunnen we ook met een pot verf de cijfers 50 op de weg wegverven, daarnaast de borden 50 km en laat ze dan maar scheuren. Dat is toch wat de gemeente wil.'' Op 9 febr. is er een gesprek met de gemeente: ambtenaren en misschien de wethouder. ,,Ze hebben weer een plan ontwikkeld. Ik ben benieuwd of ze onze voorstellen daarin ook opgenomen hebben.''