Afdrukken

Breedte fietsstrook in strijd met afspraken GVVP

ERMELO – Er is al veel gesproken over de nieuwe Stationsstraat ter hoogte van het Molenaarsplein sinds de eerste fase van de herinrichting nagenoeg is voltooid. ,,Het geheel ziet er prachtig uit," vindt ook Nico van Harten, vertegenwoordiger van de Fietsersbond. ,,Het zebrapad is fantastisch. Het werkt." Van Harten rolt zijn rolmaat uit en concludeert dat de aangelegde fietsstroken slechts 1.10 meter breed zijn.

,,Daar heb ik uitgebreid over gesproken met de projectleider van de gemeente Ermelo Rob Boshouwer. Er is namelijk in het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan) vorig jaar afgesproken dat de minimale breedte van een fietsstrook 1.75 meter zou zijn en dat de politiek een strook van 2.00 meter wenselijk achtte."
Zou het bij het eerste uit te voeren plan dan al mis gaan? Van Harten had vanaf het begin daar al vraagtekens bij. Hij is ook continue in gesprek gebleven bij de voorbereidingen. ,,Toch is het niet gelukt," aldus de enthousiaste vertegenwoordiger van de Fietsersbond. ,,Meneer Boshouwer zegt nu dat de goot langs de fietsstrook meegeteld moet worden, maar dan nog kom ik niet verder dan 1.50 meter." Net als bij fietspaden mogen wegbeheerders wettelijk gezien een fietsstrook zo smal maken als ze willen. Wel bestaan er aanbevelingen waar veel wegbeheerders zich aan houden. Fietsstroken kunnen in principe wat smaller zijn dan fietspaden, omdat er aan één kant makkelijk overheen te rijden is. Bij 1.50 meter kunnen fietsers net naast elkaar rijden. Bij een strook van 2 meter kunnen ze goed naast elkaar rijden en kan er dus ook veilig worden ingehaald.

Blokjes weghalen

De fietsstrook aan de Stationsstraat is gemarkeerd door vierkante blokjes. Van Harten zou het liefst zien dat deze blokjes verwijderd worden. ,,Wanneer automobilisten en fietsers samen de weg moeten delen, houden ze prima rekening met elkaar. De blokjes zijn nu alleen maar een last waar fietsers binnen moeten blijven." Het probleem wordt dan ook goed zichtbaar als bij de splitsing met de Horsterweg de blokjes ineens ophouden. ,,Hier moet de fietser dus brutaal zijn en midden op de weg gaan fietsen om voor te sorteren. Niet iedere fietser durft dat." Schijnveiligheid noemt Van Harten de fietsstroken. Hij gaat met vragen terug naar de politiek. ,,Wat is het waard als er vorig jaar afspraken zijn gemaakt over bijvoorbeeld de breedte van de stroken en het wordt niet toegepast? Daar krijg ik graag een antwoord op."