Afdrukken

Bruggenbouwer ziet toekomst in Ermelo's centrum

ERMELO – Molen de Koe zit in zijn hart en het Molenaarsplein is zijn droom. De kersverse voorzitter van de stichting Centrummanagement in oprichting Henk van Malkenhorst heeft ambitie en een visie voor het centrum van Ermelo. ,,Een reële visie," bevestigt hij. In zijn werkzame leven was Van Malkenhorst algemeen directeur van Bimo Bouw.

,,Als bruggenbouwer en vanuit mijn resultaatgerichte ambitie mag ik in de komende jaren de centrummanager ondersteunen en met zijn allen willen we gaan voor een beter Ermelo." Veel hangt echter af van de ontwikkelingen in de economie en dus het vertrouwen voor de toekomst. ,,We moeten naar de toekomst kijken en daar beleid op maken," vertelt Van Malkenhorst. Hij maakt zich zorgen over de Ermelose middenstanders. ,,De winkeliers hebben het zwaar. De crisis duurt al zo lang. Mensen beginnen moe te raken van het strijden." Die strijd verklaart de voorzitter deels door de crisis, maar ook door veranderingen in het koopgedrag. ,,We moeten onze ogen niet sluiten voor de situatie. Mensen kopen veel via internet. Ik vind het jammer dat winkels als bijvoorbeeld Hartenberg moeten sluiten. Anderzijds gaan we dat niet oplossen met meer terrasjes en live muziek." Wie doorpraat met Van Malkenhorst, voelt zijn passie. ,,Het is een paar minuten voor twaalf. De hoogste tijd om een signaal te laten horen. Niet één keer, maar steeds weer." Er moet nu echt wat gebeuren en dat gaat ook gebeuren. De vacature voor centrummanager is gepubliceerd en Van Malkenhorst speelt een belangrijke rol bij de aanstelling. ,,Het is een zware klus," vertelt hij. ,,De centrummanager moet gaan binden." Die positieve energie moet volgens de voorzitter overslaan op de ondernemers. ,,Het moet zo zijn dat de ondernemers gaan denken: goh..., misschien gaat dit wel de goede kant op. Laten we het maar proberen."

Prachtige plaatjes

Dat deze Ermeloër 'ja' zei tegen Dick van Leeuwen en de voorzittershamer accepteerde, komt door de uitdaging. Hij hoopt op een positieve impuls. ,,Ik zag dat er echt wat veranderde," legt Van Malkenhorst uit. ,,Dat werd visueel door de nieuwe bewegwijzering in een frisgroene kleur. Misschien herinnert het mij wel aan de groene kleur van BimoBouw," grapt hij.
Vorige maand besloot de gemeenteraad reclamebelasting in te voeren voor de periode 2014 tot en met 2016. Via een subsidiebeschikking gaat deze opbrengst naar een ondernemersfonds waaruit activiteiten van Stichting Centrummanagement betaald worden. De gemeente draagt daarnaast € 100.000,00 bij aan dit fonds. ,,Maar we moeten reëel blijven. Het is eenvoudig om mensen lekker te maken met mooie plaatjes, maar daarmee is het nog niet gerealiseerd." Van Malkenhorst doelt hiermee op de schetsen die gemaakt zijn. Het zijn ambitieuze plannen, maar wie kan er in deze tijd zoveel geld investeren om die prachtige plaatjes te realiseren? We kunnen vastgoedeigenaren niet dwingen hun panden aan te passen. Ik wil wel graag met ze in gesprek gaan. Daar zie ik wel een belangrijke taak." De voorzitter kent het toekomstbeeId zoals het gepresenteerd is. ,,In dat mooie beeld zijn diverse panden die nu een dissonant zijn. Het zal een enorme opgave zijn de eigenaren te bewegen om opnieuw te investeren in die panden. Maar we gaan er wel ons best voor doen. En daarin is de gemeente een belangrijke partner.

Voelen en beleven

Van Malkenhorst citeert de wethouder die hoopt het aantal vierkante meters winkel te behouden. ,,Ik help het hem hopen, maar er gaat veel veranderen." Wel ziet Van Malkenhorst winkels naast webwinkels. ,,Mensen willen toch producten voelen, mensen willen beleven, maar grote voorraden in huis hebben, is passé. Laten we ons best doen om het centrum een impuls te geven." De voorzitter kan niet wachten tot de centrummanager er is en het bestuur compleet is. ,,Eén van mijn dromen? Concerten en evenementen op het Molenaarsplein. Maar vooral ook een bruisend en kwalitatief goed centrum waar we als Ermeloërs trots op zijn en waar we graag naar toe gaan."