Afdrukken

Veertien gemeenten zetten handtekening

ERMELO/ HARDERWIJK – Vandaag hebben bestuurders van veertien Veluwse gemeenten de handtekening gezet onder de overeenkomst voor voortzetting van de toeristische marketingactiviteiten voor de Veluwe door VisitVeluwe. Het bijbehorende marketingplan heeft VisitVeluwe opgesteld in nauw overleg met het Veluws toeristische bedrijfsleven en de deelnemende gemeenten.

Het plan sluit aan op de gezamenlijke ambities, beschreven in de ´Veluwe Agenda´. Dankzij deze overeenkomst kunnen de gemeenten en het Veluws toeristisch bedrijfsleven vertrouwen op continuïteit van de marketingaanpak die sinds 2015 nieuw elan op de Veluwe heeft gebracht. Herre Dijkema, directeur VisitVeluwe: ,,De ingezette koers van VisitVeluwe wordt breed ondersteund door het toeristisch bedrijfsleven. Deze meerjarige overeenkomst met de gemeenten zorgt ervoor dat we met steun uit bedrijfsleven én overheden kunnen gaan werken aan een verdere versterking van de vrijetijdseconomie op de Veluwe voor de langere termijn. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we nu al werken aan de programmering in het kader van 75 jaar Bevrijding in 2019-2020. Met een goede programmering kunnen we naast de belangrijke events in het kader van de Bevrijding ook meteen laten zien wat de Veluwe nog meer aan moois te bieden heeft! Om dat voor elkaar te krijgen moeten we nu al de reisindustrie en journalisten informeren. Dat zorgt er namelijk voor dat we opgenomen worden in reisprogramma´s en zo de potentiële bezoeker kunnen interesseren voor een bezoek aan de Veluwe in die periode. Bij deze ambities gaat het er om de juiste balans te vinden tussen natuurbehoud, landschapsontwikkeling en economische groei en dat nemen we ook mee in onze marketingplannen."

Sterke marketing

Esther Heutink, wethouder gemeente Ermelo: ,,De Veluwe verdient een professionele en sterke marketing aanpak. Door promotie en marketing kunnen we toerisme en recreatie op de Veluwe nog beter op de kaart zetten. Dit bereiken we door samen te werken. Ik ben dan ook blij dat dit gelukt is en die samenwerking voor de komende jaren is vastgelegd." Gelderland is al jaren de favoriete vakantieprovincie van de binnenlandse vakantieganger. De Veluwe neemt het grootste deel ervan voor zijn rekening. In 2016 groeide het aantal toeristische overnachtingen hier met iets meer dan twee procent waarvan het merendeel terecht komt bij campings en bungalowparken. Het aantal buitenlandse gasten groeit ook met meer dan drie procent per jaar. Toerisme is bovendien belangrijk voor de werkgelegenheid op de Veluwe. Steeds meer Veluwenaren vinden hun baan in deze sector: ruim 21.500 mensen. Dat komt neer op iets meer dan 6% van de regionale werkgelegenheid. Nu de marketingaanpak voor de komende jaren is gezekerd, verwachten de gemeenten een structurele ondersteuning aan het behoud van die werkgelegenheid te hebben kunnen geven.