Afdrukken

Bestuurskracht gemeente onder de loep

ERMELO – Er gaat van alles mis in het gemeentelijk bestuur van Ermelo. Wie de afgelopen maanden het nieuws bij gehouden heeft, kwam veel artikelen tegen over zaken die fout gaan of gingen. Daarnaast kwam Ermelo, en dan met name burgemeester André Baars, er niet goed af in het televisieprogramma Opstandelingen wat begin juli werd uitgezonden. Er is veel commotie, onder de politici, maar vooral onder de burgers. Hoe het tij te keren?

De Ermelose fractievoorzitters gingen te rade bij de Commissaris van de Koning, John Berends en kregen het advies om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren. De gemeenteraad legde hierover vandaag een verklaring af. ‘Er is de afgelopen weken veel gebeurd binnen de gemeente Ermelo. De botsing binnen het bestuur en de uitzending van BNNVara-programma Opstandelingen liggen inmiddels achter ons. Ook u heeft vast berichten voorbij zien komen over het bestuur van de gemeente Ermelo, want in de media en op sociale media is hierover veel geschreven. Uit die berichtgeving blijkt ook dat u zich als burger zorgen maakt. En ook wij als gemeenteraad maken ons zorgen’.

Advies

‘Al langere tijd, wij spreken over maanden, zijn binnen het bestuur van de gemeente Ermelo gesprekken gaande om de ontstane situatie weer werkbaar te maken, waarbij het doel is te streven naar een toekomstbestendig bestuur. In de afgelopen week hebben de fracctievoorzitters hierover gesproken met de Commissaris van de Koning en het advies gekregen om een extern onderzoek te starten naar de bestuurskracht van Ermelo. Wij als gemeenteraad streven naar een oplossing voor de toekomst en hierom hebben wij ingestemd met het voorstel van de CvdK. Dit betekent dat er in de komende maanden een zogenoemde verkenner wordt aangesteld om onderzoek te doen naar de bestuurskracht van Ermelo in zijn brede contact, met als doel het krijgen van een evenwichtig bestuur voor onze gemeente. De verwachting is dat de verkenner na het zomerreces met het onderzoek start’. Tot zover de verklaring van de gemeenteraad.