Afdrukken

Joost Bleijie werkt zich achter de schermen 'slag in de rondte'

ERMELO – Centrummanager Joost Bleijie is nog niet eens twee maanden bezig als intermediair tussen de gemeente en de bedrijven in het centrum waaronder mkb, detail, horeca, vastgoed en toerisme. Zijn conclusie is dat er naast de Ondernemersvereniging Ermelo (OVE) en De Enk koepelorganisaties nodig zijn. ,,Wanneer we een evenement organiseren moet je niet bij elk bedrijf hoeven zijn maar bij een of twee.'' Achter de schermen houdt hij dan ook gesprekken met bedrijven. ,,We moeten weten waar ze naar toe willen, wat hun stip op de horizon is.''

Met zijn 10-puntenplan wil het centrummanagement naar een gezellig, aantrekkelijk en economisch vitaal Ermelo toe. ,,We willen winkels bijvoorbeeld verleiden een tweede vestiging in Ermelo te beginnen tegen gunstige voorwaarden. Maar de gemeente zou het ook starters mogelijk kunnen maken door hen drie jaar lang lastenvrij te laten ondernemen. Dan wordt het aantrekkelijk zich te vestigen en het is goed voor de leegstand. Om dit te bereiken heb je wel een goed georganiseerde vastgoedkoepel nodig die zijn leden ook kan aanspreken over misstanden en te hoge huren.'' De leegstand van winkels, die volgens hem werkt 'als een vlekje op een wit overhemd', zou naast het vinden van huurders opgelost kunnen worden door het tijdelijk vullen van etalages en door het wijzigen van de bestemming. Maar dat laatste heeft niet zijn voorkeur. Verhuizen van winkels is een andere mogelijkheid en ook outlets kunnen tijdelijk een oplossing zijn, maar niet direct in het kernwinkelgebied.

Kaartenbak

Bleijie heeft ook niet de indruk dat Ermelo zichzelf optimaal profileert op campings en in hotels. ,,Ik ben een paar campings en hotels langs geweest om te kijken wat de toerist zoal kan doen in Ermelo. In de kaartenbak vond ik bijna niets over Ermelo. Wel word ik verwezen naar Zwolle, Harderwijk of Apeldoorn. Het zou zo moeten zijn dat gelijk met de hotelsleutel ik direct een plattegrondje van de gemeente en een boekje van Ermelo ontvang, waarin ik word welkom geheten en de geschiedenis wordt vermeld. Er is echt een promotiecampagne nodig om Ermelo op de kaart te zetten, dat kan ook tijdens de zomerse braderieën. Daarnaast is het noodzakelijk dat de organisaties van evenementen samenwerken. Belanghebbenden moeten dezelfde boodschap uitdragen. Daartoe moeten partijen om de tafel gaan zitten. Ermelo moet een soort logo krijgen en dat goed communiceren naar buiten. Ik hoop dat in 2015 in elke winkel de promotie eensluidend van start kan gaan.''

Evenementen

Over de nieuwe evenementen die Ermelo zou kunnen verwachten, wil hij nog niet veel zeggen. Een Ermelo Live opnieuw leven inblazen behoort tot de mogelijkheden. ,,Maar we moeten wel realistisch blijven en niet te hoge verwachtingen hebben. We zijn geen PC Hooftstraat. We mogen ook blij zijn wanneer het voorzieningenniveau over vijf jaar gelijk is aan dat van nu. Veel ondernemers hebben bij voorbeeld nog geen website dus daar is nog een wereld te winnen. Van de 10 miljoen die in het centrum wordt gestoken gaat maar 30.000 naar het centrummanagement. Samen met de reclamebelasting is er in totaal een ton te besteden maar je moet wel bedenken dat een promotiecampagne al gauw 20.000 euro kost. Toch ziet hij ook kansen voor een evenement als het moonlight shopping op zaterdag. ,,Via een pilot in de zomermaanden kunnen we bezien of er een klik is tussen winkelen, dineren en uitgaan.'' Maar om dit organisatorisch goed te laten verlopen met vertier op straat denkt hij al gauw aan het inschakelen van een evenementenbureau.

Kennismaken

Van de 200 stickers die Bleijie heeft laten maken heeft hij er inmiddels 80 bij de Ermelose ondernemers achtergelaten. ,,Mijn tijd wordt snel opgeslokt. Het liefst zou ik hier een week gaan zitten om kennis te maken met ondernemers en organisaties. Dat ga ik misschien ook wel doen. '' Intussen is Bleijie in gesprek met alle partijen in Ermelo. ,,Deze week voer ik gesprekken met de Vereniging van Recreatieondernemers (VERON).'' Binnenkort wordt ook een informatieavond gehouden met ondernemers. Dan wordt ook de nieuwe website gelanceerd www.cmermelo.nl. ,,Op deze site kunnen ondernemers in een oogopslag zien wat er speelt. Nu zijn ze vaak afhankelijk van de media. Op die site kunnen ze ook hun mening geven, hun zegje doen of documenten downloaden.
Nog steeds is hij enthousiast en ziet hij het centrummanagement als een uitdaging. ,,Maar dat lukt niet binnen een maand. Onrealistische plannen werken niet. En ik snap dat niet alle ondernemers mij nog hebben gezien en daar wel eens over mopperen. Ze kunnen mij altijd bellen of liefst mailen en ze krijgen altijd netjes een reactie. Ondernemers kunnen hun mening of wensen kenbaar maken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.