Afdrukken

'Open eindjes moeten snel gerepareerd worden'

ERMELO - ‘Vinden we het acceptabel dat er bij nieuwbouwprojecten niet bij ieder huis of appartement een parkeerplaats realiseren?’ Dat was de vraag die donderdagavond de gemoederen van verschillende raadsleden heeft bezig gehouden. Eén parkeerplaats per woning, dat zou het streven moeten zijn, maar vastgelegd in het bestemmingsplan Parkeernormen werd het niet.

De borging van de parkeernormen gebeurt middels een bestemmingsplan. Vanaf 2018 vervallen de parkeernormen in de bouwverordening, waarna in alle bestemmingsplannen in de gemeente parkeernormen moeten zijn opgenomen. Hier is veel over gediscussieerd, twee commissievergaderingen en twee raadsvergaderingen zijn eraan besteed. Karel de Greef (CDA) sprak zelfs nu nog over ‘open eindjes’ die voor het eind van het jaar zien rechtgebreid dienen te worden. Dit raadslid bracht zelfs het woord ’sjoemelparkeerplaatsen’ naar voren. Leo van der Velden (SGP): ,,Is het college bereid serieus werk te maken van het in beeld brengen van het parkeren binnen onze gemeente op het moment van vaststelling van het bestemmingplan. Dit is van zeer groot belang! Dan zouden bestaande en niet gedocumenteerde parkeerplekken opnieuw kunnen worden ingebracht om te kunnen voldoen aan de eisen voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Het laat zich raden dat in zo'n geval de bewijslast bij de gemeente ligt, laten we het daarom goed vastleggen.”

Motie indienen

SGP en BurgerBelangen Ermelo wilden aanvankelijk een motie indienen om één parkeerplaats per woning als norm te hanteren. Maar na overleg met de fractievoorzitters besloot men deze in te trekken omdat er onvoldoende steun was. Voor de motie althans, want alle partijen gaan er in principe van uit dat parkeren op eigen terrein geregeld moet worden ofwel de initiatiefnemer zal zelf voor alternatieven moeten zoeken. ,,We zullen moeten voorkomen dat we anderen opzadelen met parkeeroverlast door nieuwe ontwikkelingen niet het juiste voorzieningenniveau mee te geven,” stelt Van der Velden. ,,De SGP staat voor een goede ruimtelijke ordening en daarbij lijkt ons een ondergrens van 1 parkeerplaats per wooneenheid geen overbodige luxe. Wat nu vast ligt is dat men bij woningen waarbij private parkeerplaatsen worden gerealiseerd, wordt vastgelegd dat deze onlosmakelijk verbonden zijn met de woningen, bijvoorbeeld middels een ‘kettingbeding’. Het is daarmee niet meer mogelijk om parkeerplaatsen door te verkopen aan derden. ,,Het blik moet ergens blijven,” stelde De Greef. Hij steunde de motie niet, maar bevestigde het belang om er op korte termijn over door te praten.