Afdrukken

De Ermelo-App, een goed instrument of te duur speeltje?

 

ERMELO – Gisteren werd het eerste deel over de evaluatie van het Centrummanagement geplaatst. De eerste Ermelose Centrummanager Joost Bleijie keek terug en gaf commentaar. Vandaag het vervolg.

Een concreet resultaat van het Centrummanagement Ermelo is de Centrum Ermelo-App die eind vorig jaar werd gelanceerd. Middels deze App kunnen Ermelose ondernemers acties aanbieden en worden evenementen gepromoot. Volgens het CME is deze app een belangrijke bijdrage aan een vitaal centrum. In de App kunnen mensen in één oogopslag alle winkels en horecazaken terugvinden. Een rondvraag onder verschillende winkeliers toont de scepsis over dit medium. ,,Ik zet er wel eens een actie op, maar wie ziet dat?" vertelt een ondernemer. ,,Geen idee, maar ik zie geen wezenlijk resultaat." Deze ondernemer wil graag anoniem blijven. ,,We mogen natuurlijk niet negatief zijn. De App kost ook heel veel geld, onze reclamebelasting. Het idee is dat als we allemaal positief erover zijn, het vanzelf goed komt. Ik geloof er niet in." Het is niet de enige winkelier die hierover een soortgelijke mening uit. ,,Voor wie is deze app eigenlijk?" Het ontbreekt kennelijk aan draagvlak en vertrouwen. Ermelo van Nu deed een onderzoek en daaruit blijkt dat het blijkbaar lastig is de App actueel te houden. Wie nu bijvoorbeeld op de Centrum-App kijkt, ziet de aankondiging van bijvoorbeeld het lustrum van De Verbinding met in de tekst de datum 27 mei. Het aantal winkeliers wat acties aankondigt op de Centrum-App zijn op twee handen te tellen! Hieruit blijkt in ieder geval dat deze App niet maximaal benut wordt. Ook winkels en organisaties die eerder dit jaar stopten, zoals CeKa Stoffen, Hier Mode en Zorg&Ondersteuning, staan nog steeds vermeld op de App. Dat roept onmiddellijk de vraag op wie de gegevens van de App bijhoudt en wie verantwoordelijk is voor het doorgeven van informatie.

Prachtig instrument

De Ondernemers Vereniging Ermelo is blij met de App. Voorzitter Petra Buurstra: ,,De App die door het CME is gelanceerd, vinden wij een prachtig instrument om de consumenten van informatie te voorzien. Daarnaast vinden wij het super dat de ondernemers zich op deze wijze kunnen profileren. We vinden het wel jammer dat de ondernemers daar in onze ogen nog te weinig gebruik van maken.’’ Voor meer inhoudelijke informatie over deze App verwijst Buurstra ons door naar Willemsen. ,,Verdere uitbouw van de Ermelo-App: van centrum App tot brede waardevolle Ermelo-App,’’ is een van de speerpunten voor de toekomst die Bart Willemsen noemt. ,,We willen het gebruik ervan door ondernemers en andere relevante partijen stimuleren, maar natuurlijk ook de consumenten.’’ Op de vraag hoe vaak de App het afgelopen jaar is gedownload, wil de voorzitter van het CME geen antwoord geven. Hij zegt niet over deze cijfers te kunnen beschikken. Dat past niet in dit digitale tijdperk waar, door één druk op de knop, alle data/cijfers tevoorschijn komen en uitgelezen kunnen worden. Het Centrummanagement wekt hiermee de suggestie dat het aantal downloads dus tegenvalt. Immers, waren de aantallen groot geweest, dan was dit uiteraard als een succesfactor gepresenteerd. Overigens zegt het aantal downloads niets over het aantal gebruikers. Immers, bij de lancering van de Centrum-App kon men met het downloaden een waardebon verdienen. Dat was voor veel mensen een reden om de App te downloaden. Hoeveel mensen daarna de App actief blijven gebruiken, niet gebruiken of hebben verwijderd, wordt dus niet prijsgegeven.

Marketing

Overigens is ook niet helemaal duidelijk voor wie de App nu daadwerkelijk is bedoeld. De lancering was vlak voor Kerst 2016 en werd gedaan tijdens een bijeenkomst van ondernemers. Daarna kwam de marketingcampagne op gang voor de inwoners van Ermelo. Veel ondernemers zijn echter nog steeds van mening dat deze App vooral is bedoeld voor de recreanten en toeristen. Voor deze doelgroep is er echter afgelopen zomer geen campagne gevoerd. Zitten de ondernemers overigens wel te wachten op een App? Immers een deel van de ondernemers hebben hun eigen social mediacampagnes en voeren hun acties niet dubbel in. Daarnaast is een deel van de ondernemers niet actief op sociale media en ook niet gericht op de App. Ook zijn er winkeliers die helemaal niets doen, maar de consument verandert, dus moet de winkelier wel mee veranderen. ,,Dat willen sommige ondernemers niet," weet Joost Bleijie uit ervaring. Zo werd er gesproken over wensen omtrent winkelopeningstijden en de reguliere koopavond, maar concreet is er niks uitgekomen. ,,Dat is ook iets waar we ons met de nieuwe Centrummanager op moeten richten,’’ legt de voorzitter van CME uit. ,,We moeten het ondernemerschap versterken door programma’s en workshop aan ondernemers aan te bieden en zo in te spelen op het nieuwe winkelen.’’ Willemsen zegt dan ook volmondig ‘ja’ tegen een nieuwe Centrummanager. Morgen weer een vervolg, ditmaal gericht op de leegstand.