Afdrukken

Ambtshalve wijziging drukt parkeernorm naar beneden

ERMELO - Voldoende parkeergelegenheid is een steeds terugkerend thema in de Ermelose politiek en zeker een belangrijk item bij de 3D presentatie van de woningbouwplannen op de locatie Kerklaan/ Postlaantje afgelopen woensdag. Een initiatief van omwonenden die de verschillen tussen de twee ontwerpen van de architecten Roordink en Ritzen goed naar voren liet komen.

Het ontwerp van architect Roordink, het plan van Uwoon voldoet aan alle voorwaarden, zo meldde wethouder Jan van den Bosch eind 2016. Zowel het parkeren als het behoud van de haagbeuken, op één na in verband met de door het plan lopende weg, is gewaarborgd. Ook heeft Uwoon de hoogbouw in het Postlaantje naar beneden gebracht. Omwonenden hebben hier echter een ander gevoel bij. De locatie biedt volgens hen, met het plan Ritzen, veel meer mogelijkheden en kwaliteit. ,,En er moet gewoon een parkeergarage komen,” zegt gepensioneerd makelaar Harry van Diest.

Verbouw

,,De bomen kunnen op basis van het huidige ontwerp ook niet (duurzaam) worden gehandhaafd,” vertelt Peter Ouboter. Volgens kenners is het weghalen van een haagbeuk van deze leeftijd schadelijk voor de andere monumentale bomen. Maar het meest kwalijke is de parkeernorm. Bij nieuwbouwplannen is de initiatiefnemer gehouden voldoende parkeergelegenheid aan te leggen. Tijdens de behandeling van het nieuwe parkeerbeleid in de laatstgehouden raadsvergadering bleek dat een voorgestelde ambtshalve wijziging er voor zou zorgen dat nieuwbouwplannen onder het kopje ‘verbouw’ zou kunnen worden geplaatst en op basis daarvan hoeven er minder parkeerplekken gerealiseerd te worden. Concreet zou dit voor het beschreven plan inhouden dat er volgens de berekening slechts 48 parkeerplekken hoeven te worden aangelegd op de realisatie van 62 woningen. Tegelijkertijd zullen er tientallen parkeerplekken in de omgeving vervallen waar nu dagelijks wordt geparkeerd. Niet alleen omwonenden zien dit als een probleem, ook een aantal raadsleden hebben zich hierover al negatief uitgesproken. Leo van der Velden (SGP): ,,Als SGP realiseren we ons terdege dat herontwikkeling / dorpsvernieuwing niet altijd alle misrekeningen uit het verleden kan oplossen, maar minder parkeerplaatsen realiseren dan het aantal nieuw te bouwen woningen gaat ons twee stappen te ver!”

Gemeenteraad

Het toetsen van nieuwbouwplannen op een goede ruimtelijke ordening is een taak van de gemeenteraad. Van der Velden: ,,Daarbij hoort wat ons betreft ook het garanderen van minimaal één parkeerplaats per woning (als absolute ondergrens) ongeacht de theoretische uitkomst van allerlei formules. We zullen dit voorstel de komende weken verder uitwerken. Nu blind varen op de uitkomst van een parkeerformule is de toekomstige generatie moedwillig opzadelen met het blik van een ander voor de deur. Inzetten op (half) ondergronds parkeren ligt voor de hand en zal weer als uitgangspunt genomen moeten gaan worden.” De 3D presentatie, die omwonende Folkert Schuddeboom belangeloos heeft gemaakt, laat een ruimtelijk beeld zien van de twee plannen. Schuddeboom: ,,Wat mij geleidelijk aan steeds duidelijker werd is dat het straatje, dat de Kerklaan en het Postlaantje zal verbinden, in het plan van Uwoon heel veel parkeerbewegingen laat zien. Die parkeerbewegingen zullen de looplijn van de bewoners telkens doorkruisen.” Dat ziet er in het middengebied bij het ontwerp van Ritzen veel beter uit. Hierop voegt Ouboter toe: ,,Tijdens de hoorzitting gaf architect Roordink volmondig toe geen stedenbouwkundige te zijn. Hij geeft er ook blijk van dat vakgebied überhaupt niet te snappen. Roordink vraagt zich serieus af waarom je nog plein, hij wijst op de binnenhof in plan Ritzen, zou moeten maken wanneer er al een Raadhuisplein is. Dan snap je het vak inderdaad niet.”

Andermans grond

Omwonenden en belanghebbenden blijven hun standpunt ten aanzien van de plannen vaan woningcorporatie Uwoon verdedigen. Op de vraag of het niet vreemd is dat men een eigen plan heeft laten ontwerpen op andermans grond stelt Ouboter: ,,Dit is niet ongebruikelijk. Het gaat hier tenslotte niet om een simpele kavel van de buurman waarop een woning kan worden gebouwd. Het gaat hier om een plan dat grote impact heeft op zijn omgeving en een belangrijke invulling betreft, ook voor de gemeenschap.” Volgens architect Ritzen is het een prima optie om in dit project een ondergrondse parkeervoorziening te realiseren dat hoort bij de koopappartementen. Uwoonmedewerker Dick Zandvoort stelt dat dit financieel niet haalbaar is. Uwoon blijft vasthouden aan de ontwerpen van Roordink. Zandvoort vindt het plan Ritzen wat veel omwonenden graag gerealiseerd zien, gewoon niet mooi. ,,Je kunt je pas een goed beeld vormen over beide plannen als je deze 3D presentatie hebt gezien,” vult Heerco Walinga, eigenaar van Riemer & Walinga Boekverkoopers, aan. ,,Maandagavond 8 mei is er een presentatie voor raadsleden. Vanaf 20.00 uur is iedereen die geïnteresseerd is ook welkom om in De Dialoog te komen kijken,” meldt Van Diest tot slot.