'Wanneer fanatisme en extremisme om de hoek komen is het foute boel

'ERMELO – Het aantal vervolgde Christenen in de wereld bedraagt 100 miljoen. Zo maar een cijfer uit de mond van persvoorlichter Klaas Muurling van Open Doors Ermelo. ,,En het aantal neemt alleen maar toe. Voor christenen in de landen waar wij werken is dit een normaal onderdeel van hun bestaan. Christenvervolging is zo oud als de Bijbel. Jezus zei 2000 jaar geleden al: 'zoals ze mij vervolgen zullen jullie ook vervolgd worden'.

Dat het aantal de laatste jaren zo is toegenomen, heeft volgens Muurling te maken met het islamitisch extremisme. ,,Volgens de moslims is het de laatste religie die alle vorigen overstijgt en daardoor superieur.'' Toch leert volgens Muurling de Koran 'mensen van het boek' te respecteren. ,,Dus ook Joden en christenen. De Koran zegt dat moslims hen bescherming moeten bieden. Voor veel moslims werkt het ook zo, maar er is een groeiende groep moslims die de Koran anders interpreteren en die hun profeet zo superieur vinden dat andere geloven en minderheden verdrukt moeten worden. Hierdoor worden christenen weggepest of krijgen geen baan meer. Sommigen ontvluchten ook hun land. Open Doors is opgericht om hen te helpen, door lectuurverspreiding, training maar ook praktische hulp. Zo krijgt een timmerman bij voorbeeld gereedschap, of een kippenboer kuikens zodat hij zijn eigen kippenfarm kan beginnen of een taxi om zijn eigen bedrijf te starten.''

Opdracht

Muurling werkt al vanaf 1978 bij Open Doors, dat 60 jaar geleden werd opgericht door Anne van der Bijl met de opdracht vervolgde christenen wereldwijd te ondersteunen. Wereldwijd telt Open Doors 1000 medewerkers en heel veel vrijwilligers. ,,Wij worden financieel ondersteund door gelovigen en krijgen nauwelijks tot geen subsidie. De steun van Open Doors is enorm belangrijk voor de vervolgde christenen. Zo kunnen we hun isolement doorbreken en hen laten weten dat we hen steunen en niet vergeten zijn. De druk van de overheid in sommige landen is zo groot. Zo wonen op de Malediven bij voorbeeld circa 30/40 christenen die het van elkaar niet weten. Wanneer ontdekt wordt dat zij christen zijn wordt hun burgerschap afgenomen. Maar ook in Noord-Korea wonen 200 -400.000 christenen waarvan 1 op de 8 in een werkkamp zit. Ze hebben geen kerkgebouwen en wanneer ze betrapt worden op bijbelbezit, kan het op werkkamp of erger komen te staan. Toch geven ze hun geloof niet op. De bovennatuurlijk kracht van het geloof is zo sterk. Er zijn zelfs mensen die bidden voor hun onderdrukker Kim Jong-un. Maar in een land als Nigeria zijn er mensen die zeggen : ' we hebben onze beide wangen toegekeerd, maar we hebben geen wang meer over. Dan is het begrijpelijk dat zij de wapens opnemen om zich te verdedigen.''

Verdedigen

Muurling begrijpt dat het voor mensen in het vrije westen soms lijkt alsof het een conflict is tussen moslims en christenen, terwijl het toch veelal gaat om christenen die zich verdedigen. Er zijn mensen die zeggen je moet ook iets doen aan het vluchtelingenprobleem, die komen immers ook uit landen waar jullie werken. Maar Open Doors heeft haar handen vol aan haar opdracht: op te komen voor vervolgde christenen. Daar focussen wij ons op, hoe pijnlijk die keuzes soms is. Maar we stimuleren organisaties van harte te helpen waar mogelijk. Ook geven wij de lessen die wij leren in de wereld door aan de kerken in Nederland, zodat zij kunnen anticiperen op de gebeurtenissen in de wereld.''

Aantrekkelijk

Hoewel Open Doors zich dus richt op christenen en daarbij de richtlijn van Jezus gebruikt: 'er is maar één weg', beseft Muurling dat de boodschap door de kerk op aantrekkelijke manier gebracht moet worden. ,,De ontkerkelijking in het westen is onmiskenbaar aan de gang. De kerk is bij uitstek het communicatiekanaal en prediking moet ook afgestemd worden op de beleving van vandaag in een taal die men vandaag spreekt. De Bijbel heeft als boodschap liefde en dat moet een uitdaging zijn om er creatief mee om te gaan. De luisteraars willen niet meer alleen naar preken luisteren maar willen ook geboeid worden. Die uitdaging moeten we aan gaan. In Nederland kent de kerk uitdagingen, maar elders in de wereld nog veel meer. Waneer fanatisme en extremisme om de hoek komen, ontaardt het vaak in foute boel. Kijk maar naar landen waar eens boeddhisten , christenen en moslims vreedzaam naast elkaar konden leven. Waar de islam radicaliseert gaat dit ten koste van de acceptatie en resulteert dit in agressie. Christenen kiezen de vredelievende manier zonder zwaard. Maar ook veel moslims zijn op zoek naar respect en waardering en willen vreedzaam naast elkaar leven. Daar moeten we oog voor houden en niet de islam in een kwaad daglicht stellen. Daarnaast moeten we alert blijven en onze ogen open houden. We moeten ook niet naïef zijn en leren van de geschiedenis. Toch ben ik bang dat we onze lessen steeds opnieuw moeten leren. Wat er in de wereld ook gebeurt met vervolgde christenen, ik wil dat niet een oorlog noemen maar eerder een geestelijke strijd.

Arrestatie

Muurling, die veel landen heeft bereisd, weet uit eigen ervaring hoe ingrijpend het is om geloof te worden afgewezen. ,,Ik reisde met een van onze busjes naar Oost-Europa waarin op geheime plekken bijbels waren verstopt. Mijn vrouw en ik werden aangehouden en gearresteerd. We vertelden wat ons was geleerd van te voren, maar daar namen ze geen genoegen mee. We werden in een hotelletje ondergebracht en te verstaan gegeven dat wij de andere dag wel de goede antwoorden moesten geven. Het geduld was op. Ik zag geen uitweg meer, we hadden immers drie kinderen thuis en wat zouden ze met ons doen? Op dat moment zette mijn vrouw de radio aan en toen klonk een christelijke tekst. Dat was precies wat we nodig hadden. We wisten dat God over ons waakte en putten daaruit weer moed. Uiteindelijk hebben ze ons de bus met bijbels en al onze spullen afgenomen en vrijgelaten. Het voorval heeft diepe indruk op ons gemaakt. We hebben een klein beetje ervaren wat het is om alleen om geloof te worden vastgehouden.''

Fondsenwerving

De circa 40 tot camper omgebouwde busjes waarmee de bijbels naar andere landen werden gebracht, zijn inmiddels verkocht. ,,De grenzen gingen open en we hadden ze niet meer nodig. Daarom hebben we de toenmalige garage nu omgebouwd in een ontmoetingsruimte waar we 's morgens met elkaar de dag beginnen met gebed en waar we andere groepen gelovigen kunnen ontvangen'', aldus Muurling die zich inmiddels ook heeft toegelegd op fondsenwerving. ,,Voor Open Doors het middel om te kunnen bestaan. Zo hebben wij bij voorbeeld ons onderkomen geheel kunnen afbetalen, waardoor die kosten niet op ons drukken.'' Hoewel de crisis ook Open Doors niet geheel voorbij is gegaan, blijven christenen hun giften overmaken. ,,Ons werk wordt wereldwijd breed gesteund en hoewel ik hoop dat ons werk eens niet meer nodig zal zijn, denk ik dat dit nu nog heel hard nodig is met de groeiende vervolging. Toch zien we dat het aantal christenen in die landen nog steeds groeit . Voor ons lichtpuntjes waardoor we enorm gemotiveerd worden om ons werk te kunnen en blijven doen.''