Viktor Madjandzic krijgt exclusief contract Gagliardi Gallery

ERMELO – De Ermelose kunstenaar Viktor Majdandzic (85) exposeert met zijn werk op de prestigieuze Biennale in London. Honderdtwintig kunstenaars uit veertig landen van vijf continenten lieten hun werk in de Chelsea Old Town Hall in Londen aan het publiek zien.

Afgelopen december had Majdandzic nog een (verjaardags)expositie in het Ermelose gemeentehuis en nu ‘hangt’ de kunstenaar in Londen. Majdandzic en zijn vrouw waren van 29 maart tot 2 april op uitnodiging in Londen. Het feit dat de Ermeloër aan deze tentoonstelling meedoet, is bijzonder omdat hij was uitgenodigd voor deelname en daarom ook het vereiste ‘inschrijfbedrag’ van € 2000,00 niet hoefde te betalen. Majdandzic heeft namelijk met de Londense Gagliardi Gallery een exclusief contract en zij promoten zijn werk. Daarvoor doet de Gallery investeringen, maar hebben dan ook de exclusieve verkooprechten van Majdandzic’s werk. In overleg is dit bepaald tot Engeland, wat Majdandzic zelf beschouwd als een succesvolle Brexit. De kunstenaar is trots op dit buitengewoon mooie en ruimhartige contract.

Ontwikkeling

Op de buitengewoon goed verzorgde en feestelijke opening van de Biennale, die op 29 maart plaats vond, waren meer dan 1500 genodigden. Tijdens de dagen na de opening werd er een speciaal programma voor alle kunstenaars georganiseerd m.n. om elkaar formeel en informeel te ontmoeten. Uiteraard nam Majdandzic uitgebreid de tijd om alle werken van de andere kunstenaars te bestuderen en daarnaast op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de moderne kunst. Dit deed hij ook door o.a. een bezoek te brengen aan de tentoonstelling From Selfie tot Self-expression in de Saatchi Gallery. Hier werd de ontwikkeling in de virtuele wereld van portret tot selfie chronologisch op indrukwekkende wijze getoond. Met duizenden filmpjes en selfies van die van internet waren gehaald en geprojecteerd werden in een zaal, lieten zien hoe gek je van deze wereld kunt worden. Deze informatie, maar ook de werken op de Biennale kan Majdandzic goed gebruiken om de ‘navigatie’ in de herfst van zijn artistiek leven bij te stellen.