Lokale ondernemers zoeken de samenwerking op

ERMELO - De dertienjarige Lars Mulder was dolgelukkig toen hij zaterdagmiddag zijn prijs, een X-Box in ontvangst mocht nemen. Ook Claudia Plakmeijer, die met de gloednieuwe scooter naar huis ging, was blij verrast met de hoofdprijs. Mascotte Pauwer maakte tijdens Fête de la Musique de winnaars van het Logospel bekend.

De afgelopen weken hebben honderden mensen door Ermelo gereden op zoek naar zestig stukjes van Ermelose logo’s. Vervolgens werd het de uitdaging om daar de juiste lokale bedrijven bij te zoeken. Dat was soms best moeilijk. ,,Ons logo is nog nooit zo goed bekeken,” reageerde een ondernemer enthousiast. Hij zag mensen vaak stoppen om van het bord in de lantaarnpaal een foto te maken. ,,We hebben er wel een paar dagen, nee een paar weken over gedaan,” meldde de achtjarige Babette de Ridder die de tweede prijs won en met negen vriendinnen het Archery spel mag spelen bij Fundustry op Strand Horst. En natuurlijk ging ze ook op de foto met Pauwer.

Plezier

De organisatie ontving een kleine driehonderd ingevulde formulieren. ,,Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die vooral veel plezier hebben beleefd aan het spel, maar hebben het niet afgemaakt,” vertelt Bert Onderweegs, mede-organisator. ,,We hebben vorig jaar Pauwer geïntroduceerd. De mascotte moet vooral zorgen voor verbinding in het dorp en lokaal kopen onder de aandacht brengen.” Onderweegs is dan ook enthousiast over de reacties van Ermelose ondernemers die dit gezamenlijk hebben mogelijk gemaakt. ,,We hadden binnen enkele dagen zestig ondernemers positief om met hun logo’s mee te doen. Daarna hebben we lokaal de prijzen ingekocht. Die samenwerking maakt dat we iets heel leuks hebben kunnen organiseren.” Onderweegs zegt dat dit het begin is van een aantal acties. Wat de volgende is, houdt hij nog even geheim.

Moeilijk

Veel reacties kwamen er op Pauwer’s Facebookpagina. Daar bleek dat logo 27 erg moeilijk was. ,,Dat was mijn logo,” meldde Geri Westerink - Raven van Timeless Hairpassion lachend. Ik heb mijn logo, het klokje, maar wat prominenter op mijn website gezet. Maar wat voor de een moeilijk was, bleek voor een ander simpel. ,,Als je een bedrijf goed kent, weet je vaak het logo ook. Maar dat wat je niet kent, blijft moeilijk,” legt Onderweegs uit. Hij is dagelijks bezig met logo’s en huisstijl vanuit zijn reclamebedrijf Calumma (met de afbeelding van de kameleon). Onderweegs verzorgt de reclame in de lantaarnpalen, maar ook autobelettering en gevelreclame. ,,Er gebeurt heel veel in Ermelo en dat is leuk!” zegt hij. ,,Willen we de gezelligheid in het dorp houden, dan moeten we vooral samen optrekken.”

Creatief cadeau

Natuurlijk wisten veel deelnemers aan het Pauwer Logospel goed gebruik te maken van internet. ,,We hebben van ieder logo een foto gemaakt en zijn toen thuis aan het puzzelen gegaan,” vertellen de hoofdprijswinnaars. Voor sommigen lag dat wat anders. Eén mevrouw, die niet beschikte over een mobieltje om foto’s te maken, tekende op een envelop de logo’s na en krabbelde dit vol met aantekeningen. Ook maakte ze een rijm over haar ervaring met het logospel. ,,Als creatief cadeau voor de samenstellers,” schreef ze erbij. ,,We hebben het met veel plezier gemaakt,” besluit Onderweegs. Zoals het er nu naar uitziet komt er een vervolg want er hebben zich al 25 ondernemers aangemeld voor volgend jaar.

De winnaars van de kinderprijzen: Hoofdprijs X-Box met toebehoren (Intertoys) is gewonnen door Lars Mulder, de eerste prijs; Archery game (Fundustry) is gewonnen door Babette de Ridder, de tweede prijs; Klimbos (VDB Groep) is voor Melvin van Zaanen en de derde prijs; een hele berg ijs (Torino) is voor Jimmy van den Brink.
De winnaars van de overige prijsen: Hoofdprijs; scooter (Rozendaal Sport on Wheels) is gewonnen door de familie Plakmeijer, de eerste prijs; I-Phone (Van Zaanen Telecom) is voor Matthijs van Eijle, de tweede prijs; diner all-in bij restaurant Van Sprang (Van Sprang) si voor Leo Bruining en de derde prijs; een waardebon voor een visschotel (Fish) is gewonnen door Corné Klopman.