Bleijie wil evenwicht aan markten bieden

ERMELO – Met de flyer 'Ermelo Bruist' wil Joost Bleijie onderstrepen dat Ermelo veel te bieden heeft. ,,Ermelo is te bescheiden geweest en laat vakantiegasten vooral naar omliggende dorpen gaan." Dorpspromotie is volgens de Ermelose centrummanager daarom essentieel. Volgend jaar wordt dit groots aangepakt, nu alvast een aftrap met een kleurrijke flyer.

Ermelo heeft 120 verblijfsaccommodaties. ,,We zitten in een heel populair stukje Nederland," weet Bleijie, die als kind al vakantie vierde op de Veluwe. ,,Het is jammer dat toeristen en dagjesmensen nauwelijks geattendeerd worden op de unique sellingpoints van Ermelo." Volgens de centrummanager moet een collectieve promotie hierin verandering brengen. ,,Het is geen historische stad zoals Harderwijk en we hebben geen kerk met een plein in het hart. Toch is een bezoek aan het dorp meer dan de moeite waard. En er is meer dan de zo succesvolle Zomeravondbraderie!" Overigens heeft Bleijie bewondering voor dit door de VVV georganiseerde evenement. ,,Never change a winning team," lacht hij en maakt de vergelijking met het evenement 'Leidens Ontzet'. ,,Natuurlijk een wat andere schaal, maar ook hier zie je toeristen genieten van dat wat geboden wordt, de marktkramen. En als de braderie ophoudt, zoeken dorpsgenoten de terrassen om te socializen. Die combinatie, evenementen voor recreanten en inwoners, is wat we willen." Overigens ligt het in de ambitie om met een aantal nieuwe activiteiten wel evenwicht te bieden aan de grote hoeveelheden markten. ,,Er komt een restaurantweek om de Ermelose horeca in de spotlights te zetten en we onderzoeken de mogelijkheden om een soort uitmarkt te houden," weet Bleijie.

Ermelo's onderscheid

De flyer is een summiere opsomming van het Ermelose aanbod, een opmaat voor een grotere dorpspromotiecampagne volgend jaar. In het najaar wil Bleijie met inwoners/ ondernemers nadenken over wat Ermelo oproept. ,,Wat is er speciaal?" Een 'benen op tafel'-conferentie noemt de centrummanager het. ,,Daar moet wat uitkomen en het liefst iets onderscheidends." Bleijie weet dat dit best lastig is, maar onderstreept de kracht van dit dorp. ,,Vakantiegasten willen natuurlijk naar het Dolfinarium, maar ze verblijven hier veel langer. Men wil geen twee weken naar een pretpark. Doel is om die gasten één keer in het dorp te krijgen om ze de dorpse gezelligheid te bieden. We hebben gezellige terrassen en willen zorgen dat er wat te beleven valt." Eén van de sterke punten van Ermelo is het gratis parkeren. Daarom is er op de flyer ook een plattegrondje met parkeergelegenheden te vinden. ,,Omdat het voor gasten misschien een beetje zoeken zal zijn naar een parkeerplaats, maken we ze met deze flyer wegwijs."