'Winkelen moet een beleving worden'

ERMELO - Dat je het tegenwoordig niet meer alleen kunt ,is voor veel ondernemers duidelijk. Om daarbij de stap te zetten om je collega te zien als samenwerkingspartner in plaats van concurrent moeten veel ondernemers nog leren. Economisch gezien is het nog steeds een zware tijd. De consument denkt eerst goed na wanneer ze geld uitgeven, ze kunnen het immers maar een keer uitgeven.

Daarom hebben ondernemers het ook nog steeds erg moeilijk. Wil de ondernemer klanten trekken dan zullen ze hard hun best moeten doen. Dat hebben Nero de Boer en Geert Bodewes van Geert Eyefashion goed begrepen. ,,Je kunt het je tegenwoordig niet meer permitteren om gewoon achterover te leunen en te wachten tot de klant komt. Nee, je moet actief op zoek naar die klant.'' geeft De Boer terecht aan. Bodewes onderschrijft wat De Boer zegt. ,,Winkelen moet een beleving worden. Alleen hierin kun je je onderscheiden van een webwinkel.''

Versterken

,,Samenwerken om elkaar te versterken. Dat is wat we doen,'' vult De Boer aan. ,,Brillen en scheren, dat zijn typisch mannendingen. Door zo samen te werken en elkaar aan te vullen probeer je de klant aan je te binden.'' Vijfenzeventig procent van de ondernemers vindt het lastig om klanten te vinden en weten ook niet hoe de klanten te behouden geeft een onderzoek van De Zaak, kennisnetwerk voor ondernemers, aan. Het kennisnetwerk geeft daarbij tips aan ondernemers.

De barbier en de opticien hebben in ieder geval tot eind van het jaar deze actie bedacht. Wanneer men een bril koopt bij Geert's Eyefashion, krijgt men een gratis scheerbehandeling bij Nero. Als men zich bij Nero laat knippen of scheren ontvangt men een kortingsbon op een bril bij Geert Eyefashion. Geert Bodewes: ,,Afhankelijk hoe het publiek op deze actie reageert, gaan we wellicht in januari er wel mee door.''

Feestmaand

Juist in de feestmaand december kan de ondernemer klanten trekken door verschillende acties. ,,Mensen moeten een reden hebben om niet online te gaan bestellen, maar om naar je winkel te komen.''geeft Bodewes terecht aan. ,,Overigens is social media daarbij wel een belangrijk hulpmiddel geworden. Berichten op bijvoorbeeld Facebook, die worden geliked, hebben een groter bereik en levert meer publiciteit dan een advertentie in de papieren krant,'' is de mening van de opticien. Barbershop Nero heeft afgelopen jaar veel bekendheid gekregen door allerlei acties. ,,Dat betekent niet dat ik daardoor ook direct geld verdien. Maar ik ben van mening dat je eerst moet investeren, dan komen uiteindelijk de klanten echt wel naar je toe,'' aldus De Boer.

Actie De Enk

Op zaterdag 6 december is er door de winkeliers van De Enk weer een gezellige middag met live muziek georganiseerd. Ditmaal treedt de groep BadJazz op. De Enk gaat hiermee op volle toeren.