‘Ondernemers moeten zelf ook in de spiegel kijken’

ERMELO - Twee Centrummanagers kwamen en gingen er in Ermelo en inmiddels draait de stichting Centrummanagement al een jaar zonder 'gezicht'. Bijna vier jaar geleden werd dit instrument door de gemeente Ermelo ingevoerd om het centrum een 'boost' te geven. Wat is er van de plannen terecht gekomen? En hoe gaat het nu verder?

Onlangs is er een enquête gehouden onder de Ermelose winkeliers waarbij de mening werd gevraagd naar het nut en functioneren van het Centrummanagement (CME). Van de ongeveer 150 enquêtes die verstuurd zijn, kwamen er slechts 13 retour. Een onvoldoende aantal om hieruit conclusies te trekken, maar wel genoeg om de vraag te stellen of ondernemers zich wel betrokken voelen bij het Centrummanagement en of er draagvlak is voor een nieuwe Centrummanager. In het voorjaar 2014 werd onder luid applaus de eerste Centrummanager in Ermelo aangesteld, Joost Bleijie. Deze Leidenaar reisde twee dagen in de week naar de Veluwe om invulling te geven aan het Centrummanagement. Echter ruim een jaar later legde hij zijn taak neer. Inmiddels hadden er ook de nodige bestuurswisselingen plaatsgevonden in de stichting en ging de voorzittershamer van het CME van Henk van Malkenhorst naar Bart Willemsen. In november 2015 kreeg de tweede Centrummanager een contract, Julia Aarten uit Harderwijk. Zij stopte echter al weer tien maanden later. De veranderingen binnen de organisatie CME hebben veel tijd gekost en bij een aantal ondernemers is inmiddels het vertrouwen in het CME verloren gegaan. 'De hoeveelheid werk wat er op het bordje van de Centrummanager kwam te liggen binnen de gestelde 16 uur was ook wel groot,' is de conclusie in het evaluatierapport.

Samenwerking

,,Het is geen kansloze weg," zegt Joost Bleijie wanneer Ermelo van Nu hem vraagt om terug te blikken. ,,Maar sommige ondernemers moeten zelf ook eens in de spiegel kijken." De komst van Bleijie liep parallel aan de start van de herinrichting van het centrum. Het is lastig om in zo'n periode een positieve sfeer te behouden. Het CME was hierbij vooral een sparringpartner met de gemeente en door middel van acties met ondernemers heeft men zich ingezet om deze herinrichting zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. ,,Ook zijn er in die tijd een aantal 'quick wins' gemaakt om een positieve vibe te krijgen," vertelt Joost Bleijie. Hij doelt hiermee op de Restaurantweek, Rondje Ermelo en de Winkelverkiezing. ,,Evenementen en promotie zijn het meest zichtbaar. Maar het CME is er ook tegen leegstand. En we moeten reëel zijn, een groot deel van de detailhandel gaat gewoon verdwijnen." Bleijie ziet zeker bestaansrecht voor een Centrum Manager. ,,Ermelo is bijzonder vanwege het open karakter. De horecaondernemers, winkeliers en recreatieondernemers moeten de handen ineen slaan en opstaan voor het algemeen belang." De Leidenaar adviseert de gemeente Ermelo ook de toeristenbelasting vrij te maken voor een marketingorganisatie. ,,Dit opgeteld bij de reclamebelasting en een bijdrage van de gemeente zou genoeg moeten zijn voor promotie van Ermelo als geheel." Hij ziet dit als een eiland binnen het gemeentelijke apparaat. ,,Zo kan men luisteren naar de wensen van de Ermelose ondernemers én van geld geld maken. Want bij een goede promotie ' Ermelo breed' heeft iedereen een belang."

Merk Ermelo

Bleijie komt hiermee dicht bij de plannen van de gemeente die voornemens is een overkoepelend platform voor promotie en marketing op te richten. Door de krachten te bundelen in één organisatie, wordt het merk 'Ermelo' krachtiger neergezet. Waar het bij het Centrummanagement op aankomt is samenwerken. Afgelopen jaar werd door het Centrummanagement en de OndernemersVereniging Ermelo de CentrumApp gelanceerd. Dit zou mogelijkheden moeten bieden in deze samenwerking en ondernemers en publiek moeten verbinden. Of de App ook heeft geleid tot het gehoopte succes is niet helemaal duidelijk. Er wordt door het CME en OVE nogal geheimzinnig gedaan over onder andere het aantal downloads van de App en de hoeveelheid gebruikers. Hierover morgen meer in een vervolgartikel waarin het huidige bestuur van het Centrummanagement en de OndernemersVereniging Ermelo aan het woord komen.