Verkeersstudie gemeente Ermelo

ERMELO - Tijdens de raadsvergadering van 13 november heeft Progressief Ermelo een motie ingediend om versneld onderzoek te doen naar de mogelijkheid om de maximumsnelheid op bepaalde wegen in de gemeente te verlagen van 50 naar 30 km/u. De partij stelt voor om een verkeersstudie uit te voeren en een plan van aanpak te ontwikkelen voor de uitvoering van deze maatregel. Fractievoorzitter Evelien Kars (PE) riep op om zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval vóór 2030 een verkeersstudie af te ronden en zo duidelijk te krijgen welke wegen voor afwaardering naar 30 km in aanmerking komen, wat daarvoor nodig is, en wat de kosten daarvan zijn.  

De oproep komt niet uit de lucht vallen. Landelijk wordt er al enkele jaren gesproken over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar 30 km/u, met uitzondering van de grotere doorgaande wegen. Vier jaar geleden werd een motie van GroenLinks en de SGP in de Tweede Kamer aangenomen, die opriep om deze norm in heel Nederland in te voeren. Het huidige beleid voorziet nog steeds in een maximumsnelheid van 50 km/u, tenzij anders aangegeven.

Verkeersveiligheid

Het doel van de maatregel is duidelijk: het vergroten van de verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal verkeersdoden en -gewonden. Ondersteuning voor het plan komt van verschillende organisaties, waaronder de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Deze organisatie schat in dat de maatregel tussen de 22 en 31 procent van de verkeersdoden en -gewonden kan voorkomen. Bovendien werd de maatregel in buitenlandse steden al geïmplementeerd, en met succes.

Zorgen

Lokaal is het voorstel van Progressief Ermelo mede ingegeven door zorgen van inwoners over de verkeersveiligheid op verschillende wegen in de gemeente. Zo geven bewoners aan dat er te hard wordt gereden op de Ericalaan, de Hamburgerweg, de Horsterweg, de Haspel, de Eendenparkweg en de Jonkheer Doctor C.J. Sandberghweg. Met name ouders, scholieren en ouderen maken zich zorgen over de veiligheid op deze wegen, die veelvuldig gebruikt worden door kwetsbare verkeersdeelnemers. Kars: ,,Desondanks was het antwoord van wethouder Ronald van Veen op de zorgen van Progressief Ermelo teleurstellend. De wethouder reageerde afwijzend op de vraag naar mogelijke maatregelen om de verkeersveiligheid rond de ontsluitingswegen van de Hooge Riet te verbeteren, waar ook veel bewoners bezorgd zijn over de situatie." Met de motie, die aangenomen is, hoopt Progressief Ermelo dat er snel actie ondernomen wordt om de verkeersveiligheid te vergroten en de leefbaarheid in de gemeente te verbeteren.