Roestvrijstalen hekken zorgen voor veel discussie

ERMELO – De afgelopen weken zijn er op verschillende plaatsen nieuwe ‘fietsenhekken’ geplaatst. Roestvrijstalen hekken die aangeven waar fietsen geparkeerd mogen worden. Geklusterd, want bijvoorbeeld bij de Rabobank staan nu een dertigtal hekken waartegen dan zestig fietsen geplaatst kunnen worden.

Veel passanten vinden de hekken zoals ze nu staan ‘belachelijk’. Ook wethouder Laurens Klappe heeft zijn vraagtekens. Zaterdagmorgen ging hij, nadat hij er al door diverse mensen op aangesproken was, zelf kijken. ,,Vooral de hekken die strak langs de weg geplaatst zijn, lijken mij niet optimaal.” Klappe drukt zich voorzichtig uit, want hij wil het er eerst graag met zijn collega’s over hebben. ,,Er zal over nagedacht zijn waarom ze zo zijn geplaatst. Maar de kans dat automobilisten zo’n hek raken bij het inparkeren of wegrijden, is groot.” Voorbijgangers geven aan hun fiets daar zeker niet te parkeren. De rij buigt mee met de bocht in de weg. Dit in tegenstelling tot de rest van de hekken die evenwijdig staan van de Rabobank. ,,Er is een doorgang gehouden,” verklaart de wethouder. Maar logisch lijkt deze doorgang niet omdat dit regelrecht naar een boom leidt. Sinds eind vorig jaar is er veel te doen rond fiets parkeren in het dorp. Met het invoeren van een nieuwe APV is het parkeren van fiets tegen een boom of naast een winkel namelijk strafbaar.

Speeltoestellen

De roestvrijstalen hekken, die ook op schoolpleinen staan als speelelement, zijn volgens Nico van Harten van de Fietsersbond geschikt voor alle soorten fietsen. ,,Het is geen peperdure oplossing, iets wat past bij Ermelo en bij fietsers.” Van Harten noemt het een ‘standaard hekje’ uit een catalogus. ,,Belangrijk is dat we ervoor zorgen dat er altijd plek tekort is.” In dat geval zou het goed gaan met het ondernemersklimaat. Maar teveel fietsen bij deze hekjes leidt tot andere problemen. Dat was deze weken al goed te zien bij de Action waar de gemeente ook dergelijke hekjes geplaatst heeft. Wie een extra fiets in de stalling plaatst, veroorzaakt namelijk problemen voor de eigenaar van de eerste fiets. Het probleem wordt nog groter wanneer een van de fietsen een mand of krat op de fiets heeft.

Ideaal

Twee fietsen per hekje is dus maximaal. ,,En als mijn fiets straks iets te ver van het hekje staat, kan deze worden weggeknipt," zei Van Harten al eerder. Wethouder Laurens Klappe signaleerde gisteren in elk geval dat de situatie bij de Rabobank niet de meest ideale oplossing is. ,,Het is goed dat we nog een paar maanden kunnen kijken hoe het werkt voordat de start van de herinrichting van het laatste deel plaatsvindt. We moeten dit goed evalueren.”