Raymond Voskes: 'Partijen doen gewoon aan marketing'

ERMELO -  Partijvoorzitter BurgerBelangen Ermelo en tevens campagneleider Raymond Voskes reageert op de kritiek op het geven van cadeautjes tijdens de verkiezingscampagne en dat het weggeven van een tablet mogelijk zelfs 'niet mag'. ,,Onze reclame voor BBE staat los van de gemeenteraadsverkiezingen maar heeft er alles mee te maken dat wij de burger willen laten weten dat wij afscheid nemen van de twee oude partijen Gemeentebelang en Dorpspartij Ermelo. Wij hebben er voor gekozen dat op ludieke manier aan de burgers te laten weten door middel van een actie.''

,,Eigenlijk is onze campagne tweeledig: aan de ene kant willen we ons profileren als nieuwe fusiepartij en aan de andere kant doen we mee aan de verkiezingen. We zeggen ook niet 'stem op ons' maar roepen burgers op die zich herkennen in onze doelstelling een vitaal Ermelo te willen en die zich daardoor aangesproken voelen, onze verkiezingsposter op te hangen voor het raam. BBE heeft een neutrale Pauw die men gemakkelijk herkent als die van ons. We zouden dat ook door advertenties kunnen doen, maar we hebben als lokale partij een krappe kas en kiezen liever voor een andere actie. Mensen worden door dit soort acties getriggerd en denken dat een politieke partij zich niet als een bedrijf mag profileren. Maar reclame voor een partij voeren is gewoon niets anders dan marketing. De een doet dat door een bloemetje, een ander door een sinaasappel of een plastic muntje voor een winkelwagentje. Dat mag elke partij voor zichzelf uitmaken. Wij willen creatief omgaan met ons budget. De lokale partijen hebben immers geen landelijk partij die voor hen reclame maakt en waarop ze kunnen meeliften. Zo kan het gebeuren dat de ene partij zich een dure jas kan permitteren en de ander een vestje draagt, weer een ander een sjaal en sommige partijen helemaal niks. Wij kunnen ons geld maar een keer uitgeven en doen dit door 4 tablets weg te geven om meer naamsbekendheid te krijgen. Als burgers er voor zijn dat er werkelijk wat gaat veranderen dan kunnen ze onze Pauw ophangen.

Wij rijden rond op vrijdag, zaterdag, maandag en dinsdag in de kernen en bellen aan waar we onze poster zien. Vergeet niet dat wij pas in november zijn begonnen met onze nieuw naam. We gebruiken ook Facebook om onze naam te verspreiden en daar zullen we ook na de verkiezingen mee doorgaan. We willen opvallen en hebben ook grote spandoeken opgehangen op de Horsterweg en in de Stationsstraat. Iedereen doet wat: de een heeft een winkel, de ander doet het door de fiets te stimuleren. Wij doen het met tablets en door middel van een kleurplaat. Eigenlijk niets meer dan marketing. Net zoals je een bedrijf promoot. En dat willen we op een leuke en sympathieke manier doen zonder dat je mensen afstoot. We gaan er dan ook na de verkiezingen mee door BurgerBelangen Ermelo onder de aandacht te brengen met zijn nieuwe naam, zodat we staks definitief afscheid kunnen nemen van de oude logo's en namen.''