Tachtig klassiekers en cabrio's aan de start

ERMELO – Zaterdag gingen er meer dan tachtig auto’s van start tijdens een zonovergoten 15e editie van de Molentourtocht. Bij de start stelde voorzitter Lonneke Poolen dat de deelnemers vooral niet moesten vergeten om te genieten. En dat lukte zeker. Poolen had al aangekondigd dat ze er een sociaal maatschappelijk tintje aan hadden gegeven. De oldtimers en cabrio’s reden namelijk stapvoets over het terrein van Sonnevanck waar tientallen bewoners hen zwaaiend opwachtten.

Het was een feest! De route ging door Leuvenum, Staverden, Elspeet en na de middag reden de deelnemers door het buitengebied van Putten en Nijkerk om te eindigen op het terras bij Drift. Daar sprak Anneke Knoppert, voorzitter van Molenstichting De Koe, de deelnemers toe. ,,De opbrengst komt ten goede aan het behoud van de molen. Dat is in 15 jaar zo’n 80.000 euro geweest.” Ze bedankte de organisatie en hoopte op nog veel van deze tourtochten. Daarna was het tijd voor de prijsuitreiking. Lonneke Poolen zette Henk Hop met een troostprijs in het zonnetje omdat hij, na 15 jaar klussen meereed met zijn klassieke bolide. Hij moest echter voortijdig stoppen omdat de remmen aanliepen. Daarna ging de derde prijs naar equipe 45 Harmsen, de tweede prijs naar equipe 64 Kraaij en de winnaars equipe 96 Drost. ,,De winnaars hadden nul fouten!” vertelde Poolen. ,,Dat is echt heel bijzonder!” De organisatie had dit jaar ook een prijs voor de ludiekste outfit. ,,Het opvallendst zijn hierbij de dames in oranje!” Hiermee viel Ermelo van Nu dus in de prijzen. De opbrengst van deze editie voor Molen de Koe is 3600,00. En dat bedrag werd door Anneke Knoppert in ontvangst genomen. Zij gaf aan dit bedrag te zullen gebruiken voor de verwarming van de molen.