Bewoners zijn de wanhoop nabij

ERMELO - Anderhalf jaar geleden betrok ze een gloednieuwe woning in de Driesprong, nu heeft ze spijt als haren op haar hoofd. Son Sardijn is de wanhoop nabij. In haar kamer staan heaters om de kamertemperatuur omhoog te krijgen. Haar verwarming houdt het namelijk bij 12 graden voor gezien. En dat was, zeker met de kou van afgelopen week allerminst aangenaam.  Daarnaast is het hele huis schots en scheef, deuren zijn krom en betonsplinters springen van de muren.

Bouwbedrijf Slokker Innovate uit Zeewolde bouwde deze prefab woningen in opdracht van Uwoon. ,,Dat er problemen zijn onderkennen wij volledig,” zegt de nieuwe directeur Fleur Imming namens de woningcorporatie. Navraag bij andere bewoners maakt duidelijk dat de gebreken zich niet beperken tot één woning. ,,We doen alles wat binnen ons vermogen ligt,” vervolgt Imming. Ook de uitspraak ‘Haastige spoed is zelden goed’ past volgens haar bij dit bouwproject dat met stoom en kokend water gerealiseerd moest worden. De woningcorporatie heeft in 2019 op de locatie Driesprong 24 prefab-woningen door Slokker Innovate laten bouwen. De zogenaamde ‘spaarhuiswoningen’ lagen toen al onder vuur. Huizenkopers elders in het land klaagden over verzakkingen, scheuren maar ook lekkages. Voormalig directeur Moniek van Balen verklaarde toen tegen de journalist van Ermelo van NU dat er in Ermelo geen sprake was van constructieve problemen. Toch vertonen de woningen op de Driesprong ook scheuren in muren, trillende vloeren en scheve kozijnen, deuren en zelfs deurbeslag. 

Nul op de meter

De huurders hebben waslijsten vol gebreken. Een bewoner van Kruispan legt uit dat haar toilet niet juist geplaatst is, ver uit het midden. Maar vervelender is het feit dat het spoelen niet goed gaat. De grote boodschap verdwijnt pas na twee spoelingen. ,,En dat is niet duurzaam,” vertelt ze. Een groot contrast met het gegeven dat het 'Nul op de meter' woningen moeten zijn. ,,Ik moest afgelopen jaar een energierekening van 1300,- euro betalen,” vertelt Sardijn. ,,We hebben zonnepanelen op het dak, maar die leveren nauwelijks rendement op. Uwoon had beloofd dat er drie rijen bomen gekapt zouden worden, daar was een vergunning voor.” Die bomen houden de zon tegen. Navraag bij de gemeente wijst uit dat er nooit een kapvergunning voor die bomen is afgegeven.

Moeizaam

Het afgelopen jaar heeft Uwoon geprobeerd een aantal problemen op te lossen, maar het verloopt allemaal heel moeizaam en met heel veel ellende. Sinds enkele weken is Erik Hermus (namens Uwoon) de wijk in gestuurd om alle problemen te inventariseren. ,,Bewoners zien er niet veel van, maar op de achtergrond gebeurt er van alles,” legt Hermus uit. Daarnaast begeeft Uwoon zich met Slokker inmiddels op juridisch vlak. Hij erkent dat er bij sommige woningen alles fout gegaan is wat er fout kon gaan. Zo is bij verschillende woningen de vloerverwarming verkeerd ingeregeld. ,,Vloerverwarming, dat zouden we in het hele huis krijgen. Maar op de bovenverdieping ligt helemaal geen verwarming en daar slaapt mijn dochter,” vertelt een bewoonster in tranen. De hoop dat het allemaal goed komt, is verdwenen. ,,Als ik nu woningruil kon doen, dan deed ik het.”

Verwarmingsunit

Vandaag staat er een grote kraan bij het huis van Sardijn. Er wordt een nieuwe verwarmingsunit geplaatst. Wellicht dat ze nu, na ruim twee maanden, haar woning weer normaal kan verwarmen. ,,We betalen 830,- euro voor de woning en 85,- euro voor de zonnepanelen. Het zou Uwoon sieren als ze ons compenseren.” Daar wil Immink wel over nadenken. ,,Alle opties liggen open, het is nog geen einde oefening. We zetten nu zelfs nog een tandje bij.” De bewoners hebben veel twijfels of dit überhaupt nog goed komt. ,,Er is ons veel beloofd en veel voorgelogen. We hebben er geen vertrouwen meer in,” zegt Sardijn. Ze laat zien hoe krom de deuren zijn. Een buurvrouw vertelt over het elektra dat ondeugdelijk was aangelegd. ,,De lampen gingen telkens kapot. Uwoon wilde er niets aan doen. Daarom heb ik er zelf iemand naar laten kijken.” De bewoners hebben zelf bij oplevering melding moeten doen van gebreken. En daar worden ze nu door Uwoon aan gehouden. ,,Er moest een nieuwe deur naar de woonkamer komen,” vertelt Sardijn. ,,De timmerman heeft twee maal een nieuwe kamer deur gehaald, een gele en een spierwitte. Die pasten qua kleur niet. Toen nam hij contact op met zijn werkgever die vervolgens besloot dat ik de deur moest accepteren. Dat heb ik geweigerd. Maar tot op heden heb ik nog steeds niet de juiste deur.” Haar lijst is lang en het einde is nog niet in zicht. Voorlopig hoopt ze dat ze vanavond de verwarming weer normaal kan gebruiken.