‘De situatie blijft zorgelijk’

ERMELO – Dankzij intensief overleg tussen het Rijk, netbeheerders, provincies en gemeenten is een directe stop op nieuwe stroomaansluitingen in de regio Ermelo, Harderwijk, Putten en Zeewolde voorlopig voorkomen. Dat meldt wethouder Ronald van Veen van de gemeente Ermelo.

,,Dat is voorzichtig positief, maar we zijn er nog niet,” zegt Van Veen. ,,Deze tijdelijke oplossing werkt alleen als maatregelen zoals batterijopslag en slimmer gebruik van het stroomnet snel worden uitgevoerd.” Volgens de Ermelose wethouder blijft de situatie zorgelijk. Als de uitbreiding van het stroomnet niet sneller gaat, dreigt alsnog een aansluitstop. Dat zou grote gevolgen hebben voor woningbouw, verduurzaming en de economische ontwikkeling in Gelderland. Elke zes maanden wordt de situatie opnieuw beoordeeld om te kijken of de gerealiseerde maatregelen voldoende ruimte op het net bieden.

Geen zekerheid

Bedrijven die al sinds 2022 wachten op een stroomaansluiting hebben volgens Van Veen nog altijd geen zekerheid. ,,Terwijl wij onze 'lokale wegen' (het laag- en middenspanningsnet) volop aan het verstevigen zijn, stagneert de 'snelweg' van TenneT.” Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de technische oplossingen. De gemeente Ermelo helpt waar mogelijk, bijvoorbeeld met snelle vergunningen, ruimtelijke plannen en innovatieve projecten zoals Smart Energy Hubs.

Uitbreiding

Van Veen doet daarom een dringend beroep op het kabinet en de netbeheerder om de uitbreiding van het stroomnet versneld aan te pakken. ,,Dat is extra belangrijk met het nieuwe prioriteringskader van de ACM dat vanaf 1 juli 2026 ingaat,” aldus de wethouder. Tegelijkertijd vraagt hij ook inwoners zorgvuldig om te gaan met energie door apparaten aan te zetten buiten de piekuren en zoveel mogelijk gebruik te maken van eigen zonnestroom.