Kort parkeren door blauwe zone

ERMELO – De aanwonenden, ondernemers en betrokkenen kregen vanavond de gelegenheid om de plannen voor parkeerplaats De Bree te bekijken tijdens de inloopavond in De Dialoog. Hier werden de plannen voor de nieuw in te richten parkeerplaats gepresenteerd.

Projectleider Rob Boshouwers legt bij de tekening juist aan ondernemer Gert van den Berg uit hoe het kan dat er nu meer parkeerplaatsen zijn ingetekend. ,,We hebben er nu 97 en we gaan naar 111. Dat komt mede doordat we zijn gaan schuiven met de huidige plekken en daardoor kunnen de auto’s efficiënter parkeren.’’ Van den Berg lijkt het niet te kunnen geloven. ,,Ik heb niet zo’n zin om het na te tellen, maar het lijken er veel minder. Lijkt me niet kunnen.’’ Naast uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen worden er ook een flink aantal ‘fietsnietjes’ geplaatst wat ruimte biedt aan veel fietsen. Wat verder opvalt is dat de ‘hellingproef’, de bult uit de straat wordt gehaald. Althans, de straat wordt om de bult geleidt. De monumentale boom op de bult blijft behouden. ,,Ik heb me laten vertellen dat deze boom ruim honderd jaar is, dus die moet blijven. We gaan een damwand plaatsen waarin we verse grond kunnen storten en de grond om de boom ruimer maken waardoor ook de wortels van de boom meer ruimte gaan krijgen,’’ vult collega ambtenaar Ferdinand Hoogeveen aan.

Laden en lossen

Het magazijn van de Hema waarbij de vrachtwagens laden en lossen wordt verplaatst naar de zijkant. Daardoor zal ook de laad- en losplaats van de vrachtwagens naar De Bree verplaatst worden. De laad- en losplek in de Dokter Holtropstraat blijft gehandhaafd. Het zou handig zijn als de herinrichting parallel loopt met de verbouwing van de Hema. Echter, daar is nog geen duidelijkheid over en de gemeente gaat daar niet op wachten. Een van de bewoners van De Enk vraagt naar mogelijkheden voor parkeren voor aanwonenden. ,,Als alles een blauwe zone gaat worden, waar moeten wij dan parkeren?’’ is zijn vraag. ,,Het definitieve besluit over de blauwe zone moet nog wel door de Gemeenteraad worden genomen, dit is een onderdeel van het verkeersbesluit,’’ legt Boshouwers uit. ,,Ik zit ook wel een beetje met die parkeerplaatsen,’’ legt Van den Berg uit. ,,Ik ben twintig jaar geleden mijn bedrijf begonnen en elf jaar geleden is er uitgebreid. Er is toen afgesproken dat ik gebruik mag maken van de parkeerplaatsen op De Bree. Dat kan met een blauwe zone niet meer. Hoe moet ik dat dan doen?’’

Niet veel interesse

Zijn de Ermeloërs niet zo geïnteresseerd in de aanpassingen, of leveren ze liever kritiek als de aannemer met de herinrichting begint? Dat zal op termijn wel duidelijk worden. Vanavond hebben er maar zo’n twintig geïnteresseerden de gang naar De Dialoog gemaakt. Boshouwers: ,,Jammer, want we willen juist de mensen vooraf de mogelijkheid bieden om de plannen te bekijken en vragen te stellen. Blijkbaar leeft het dus niet zo. De planning is dat de gemeenteraad voor de zomer de plannen gaat bespreken en goedkeurt zodat na de zomer kan worden begonnen met de herinrichting. Hoogeveen: ,,De verwachting is dat er maandag 14 september zal worden begonnen met de werkzaamheden en dat dit uiterlijk eind november gereed moet zijn. Natuurlijk zal dit omgevingshinder geven. Daarom wordt dit in de aanbesteding meegenomen. De aannemer zal dan ook aan moeten geven hoe de overlast voor de aan- en omwonenden zo klein mogelijk wordt. Daarin wordt dan ook meegenomen hoe er om wordt gegaan met vrachtverkeer voor de ondernemers, het laden en lossen maar ook de impact voor de omgeving. Er zijn nogal wat omgevingsfactoren, daarom vinden wij dit wel belangrijk.’’