Dirigeren is een vak

ERMELO – Zaterdag barst het feest los wat Maestro Crescendo heet. Voor de derde maal laat Chr. Harmonie Crescendo vijf totaal onervaren Bekende Ermelöers het orkest dirigeren. En maar een daarvan mag zich voor een jaar Maestro Crescendo noemen.

Op de avond zelf staan natuurlijk vooral de kandidaten en het orkest in de spolights. Maar de voorbereidingen om tot die avond te komen, is vooral het werk van beide dirigenten. Hilda Versluis coacht de kandidaten en de vaste dirigent van het orkest, Ronald Slager, heeft zich bezig gehouden met het orkest. En het klaargestoomd voor het optreden. Toen Slager twee jaar geleden bij Crescendo kwam, was er net de eerste Maestro geweest. En met succes, hoewel er twijfel was om er mee door te gaan. Slager: ,,Ik vond het direct al een heel leuk initiatief. En tevens een goede manier om een ander publiek binnen te krijgen dan de eigen trouwe aanhangers. Niet iedereen is bekend met het fenomeen amateur blaasmuziek. Er wordt soms wat op neer gekeken, soms wordt het als stoffig of oubollig ervaren. De Maestro leek mij een goede manier om te bewijzen dat blaasmuziek in het midden van de samenleving staat en dat het muzikale niveau van Crescendo hoog is. En mede door de aandacht in de media hebben we ons als vereniging binnen Ermelo veel meer ‘in the picture’ kunnen spelen.’’

Een echt vak

Veel mensen hebben een heel onrealistisch beeld van wat een dirigent doet en allemaal moet kunnen. Maar je moet toch echt wat in huis hebben. Slager: ,,Het is inderdaad een vak. Veel mensen denken dat als je maar een beetje met zo’n stokje heen en weer zwaait, er vanzelf wel muziek uit het orkest komt. Maar zo simpel is het niet. Vraag dat maar aan de Ermelose kandidaten. Een dirigent moet naast een bedreven musicus ook leiderschap tonen en in staat zijn mensen voor zijn visie te winnen. Eigenlijk is het de ultieme vorm van inspirerend management.’’ Ronald Slager heeft alleen een eerste repetitie met het orkest en de kandidaten meegemaakt. Daarna heeft hij zich bewust niet met de kandidaten bezig gehouden. Dat kan ook niet, want Slager is straks een van de juryleden. ,,Ik heb ze inderdaad alleen op hun allereerste kennismaking met het orkest gezien. Daarna bewust niet meer, want ik wil niet bevooroordeeld zijn. Vorig jaar leverde ook een verrassing op: Elise was op de eerste repetitie veel te druk en ik wist niet of ze nu met haar dirigeerstok of met haar knieën stond te dirigeren, haha. Maar uiteindelijk heeft me tijdens het concert echt weten te raken. Heel mooi was dat!’’

Pop en filmmuziek

Er is dit jaar gekozen voor wat minder ‘klassieke’ muziek. Slager: ,,Sommige werken waren toch niet herkenbaar genoeg voor een breed publiek. Dat is de reden dat we dit jaar hebben gekozen voor allemaal beroemde nummers uit de pop- en filmwereld. Dat kent iedereen en dan is het voor het publiek nog leuker, omdat ze zich dan beter kunnen vereenzelvigen met de kandidaat. Hopelijk worden mensen enthousiast en denken ze ‘dat kan ik beter, en dat wil ik volgend jaar laten zien’. Nu is het nog zo dat we mensen moeten benaderen om mee te doen. Ik wil dat ze volgend jaar in de rij staan!"

Social Media

Dit jaar is er voor het eerst een soort van bijcompetitie ontstaan doordat enkele kandidaten zich via Social Media presenteren en de andere kandidaten uitdagen. Slager: ,,Social media is daar natuurlijk uitermate geschikt voor en ik vind het heel leuk. Die zaal moet weer bomvol! En heel Ermelo moet er nog maanden over napraten. Alles wat daaraan kan bijdragen is meegenomen.’’ Wat Slager betreft is er geen twijfel meer om dit voort te zetten. ,,Dit is te leuk om het niet te doen. Crescendo was volgens mij een van de eerste verenigingen die op het concept is ingesprongen. En nu dus al voor de derde keer. Op onze reguliere concerten zitten (helaas) nooit zóveel mensen in de zaal. Ik heb het de muzikanten afgelopen repetitie nogmaals gezegd: ‘Ondanks dat dit repertoire niet het uiterste vergt van het orkest qua moeilijkheidsgraad, moet er perfect gespeeld worden. Dit is de ultieme kans om onszelf aan heel Ermelo te laten horen en dat visitekaartje moet uitnodigen tot het bijwonen van al onze concerten’.’’