Zesspan met trouwkoets als publiekstrekker

ERMELO – De organisatie van de Ermelose Ringrijderij kan met veel genoegen terugkijken op de 34e editie van dit prachtige evenement. Hoewel het deelnemersveld weer minder was dan vorig jaar, stond er enorm veel publiek langs het parcours.

Hoogtepunt van de avond was de zesspan Friezen van stalhouderij De Zadelhoff uit Breukelen met als koetsier Frank Weij. Het was de eerste keer dat er in al die jaren een zesspan aan het Ermelose ringsteken meedeed. Dit prachtige span trok een glanzend witte trouwkoets, een zogenaamde Kaplandauwer, uit ca. 1900 en bracht wethouder Wouter Vogelsang en zíjn vrouw als een vorst het dorp binnen. Vogelsang verving burgemeester André Baars. Ondanks dat de kersverse wethouder niets met paarden heeft (een allergie of zoiets) vervulde hij z’n rol met verve. En hij genoot! Er waren zes aanspanningen voor paarden die tevens gingen voor de prijs van het authentiekste geheel. Vervolgens volgden er negen aanspanningen met pony’s die het thema Middeleeuwen uitbeelden. Althans, dat was de bedoeling. Blijkbaar wisten enkele deelnemers niet dat de kruisridders of de roze t-shirts, niet helemaal ‘des Middeleeuws’ waren. Het mocht de pret echter niet drukken.

 Zwanger

Hilarisch waren de twee zeer kleine, maar kittige pony’s van Mirjam Bleijenberg. Vol ‘gas’, in gestrekte draf gingen zij over het parcours. Ermelose Woutera van de Kamp had haar wagen ‘De Kinderwagen’ genoemd. Ze zat volop zwanger te zijn (ruim negen maanden!) op de bok. Dit parcours was voor haar een peulenschil aangezien ze al op diverse Wereld-, Europees- en Nederlands kampioenschap heeft gereden én medailles won. Ank Wickel was de deskundige speaker die het publiek voldoende informatie meegaf. Ze is een deskundige in de menwereld en menopleidingen. Na de presentatieronde bleek Dick Brouwer, met de tweespan voor zijn mooie Kaasbrik uit 1915, zijn Waterloo al te hebben behaald. De beide Friezen, Lotse en Wodan, werden zo heet in de wedstrijd dat ze steigerden en daarbij braken de leidsels. Daardoor werd zijn aanspanning stuurloos. Hij heeft echter beloofd volgend jaar weer van de partij te zullen zijn.

Prijzen

Na vier ronden en een barrage werden de prijzen uitgereikt. Van de vijftien aanspanningen ontving Dick Besselsen de G&A Hoeve wisselbeker, de Gijs de Bruinbokaal werd gewonnen door koetsier C. Berger, die zijn Kofferbrik uit 1890 listig langs de ringpalen stuurde, waardoor de meeste ringen konden worden gestoken. Brian Franken werd door de deskundige jury, onder leiding van Jannetje Ruiter, als beste koetsier beschouwd. Hij reed zijn tweespan KWPN-tuigpaarden voor een Victoria koets met het zogenaamde achenbach-systeem. Het bestgaande paard werd gemend door Jordy Middendorp, voor een Oostenrijkse boodschappenwagen (cca. 1900). De bestgaande pony was van Eva Beliën. Haar tweespan voor een moderne marathonwagen maakte indruk op de jury. De prijs voor het meest authentieke geheel pony ging naar Nelleke Termaat die haar marathonwagen het fraaist had versierd bij het jaarthema ‘Middeleeuwen’. De aanmoedigingsprijs pony ging naar Thirza van Middendorp. Zij reed met haar wedstrijd-Welshje, de pony Vierjahreszeiten Valeska, waarmee ze al veel menwedstrijden won, nu eens mee in de Ringrijderij.

Tevreden

Mede-organisator Han Wilhelm kijkt met grote tevredenheid terug op het evenement. ,,Mijn indruk was dat het een geslaagd evenement was, dat altijd weer complex te organiseren is. Jammer van het enigszins tegenvallende aantal deelnemers. Het warme weer was dit jaar een risicofactor: veel zwetende paarden en pony's. Aan de andere kant was het bijzonder leuk dat er een toenemend aantal enthousiaste jeugdige menners waren. En natuurlijk de topper van de avond: het zesspan Friezen waarvan de deelname mogelijk was gemaakt door een Ermelo-minnende donateur!’’ De organisatie wil nog eens extra benadrukken dat ze dit niet hadden kunnen organiseren zonder de vele sponsoren. Daar was men blij met de extra inzet van scoutinggroep Irmin-Taweb die het hele parcours van manege naar centrum en v.v. heeft gereinigd omdat er geen veegwagens beschikbaar waren. En omdat men dit jaar geen beroep kon doen op de transporteur, kreeg men spontane medewerking van Team Wijkservice dat het vervoer van de dranghekken heeft geregeld. Dit bijzonder werd gewaardeerd.