'Meneer Nieboer liet mij zien dat iedereen waardevol is'

ERMELO - Morgen staat Lucelle Deneer, docent maatschappijleer op Christelijk College Groevenbeek in Ermelo, in de finale in de strijd om de titel ‘Leraar van het jaar 2018-2019’. Deneer is docent maatschappijleer op de afdeling vmbo van het Groevenbeek College. De passie voor het onderwijs kreeg ze van twee docenten in haar eigen studententijd. ,,Van meneer Nieboer heb ik geleerd dat iedere leerling bijzonder is," vertelt ze in de aanloop naar de finale.  

Uit de in totaal 800 aanmeldingen zijn er door de jury voor de categorie voortgezet onderwijs acht docenten geselecteerd die mochten meedingen naar deze prestigieuze prijs. Hier zijn uiteindelijk drie docenten genomineerd voor de award ‘Leraar van het jaar’, waaronder dus Lucelle Deneer.

Competitie

Op 26 januari, tijdens de slotdag van de NOT 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht, is de laatste, beslissende ronde. Daar komen de verschillende vakjury’s van vier categoriën 's ochtends bijeen om naar de pitches van de kandidaten te luisteren en om individuele gesprekken met hen te voeren. ’s Middags komen de supporters van de kandidaten naar de Jaarbeurs en dan worden de vier winnaars tijdens een feestelijke bijeenkomst bekendgemaakt. Lucelle Deneer komt uit in de categorie Voortgezet Onderwijs en moet het opnemen tegen Edwin van der Land van het Ubbo Emmius uit Stadskanaal en Hans Mulder van het Jan Tinbergencollege uit Roosendaal.

Passie

,,Het is een hele eer," zegt Deneer trots. Twee jaar geleden stond ze in de provinciale finale van de Onderwijsprijs. ,,Daar ging het om een onderwijsconcept. Wat het nu extra spannend maakt is dat het gaat ook om mij als persoon. Dat maakt het spannend en best wel een beetje eng." De VMBO docent dankt deze nominatie aan haar enorme passie voor het onderwijs en de betrokkenheid bij de leerlingen. Zelf ervaart ze het als heel bijzonder dat ze uit 800 voordrachten het tot de laatste drie heeft gebracht. ,,Als je zover bent, dan wil je ook graag winnen. Maar ik maak me geen illusie. De collega's die naast mij staan in de finale zijn ook heel goed." Deneer is bescheiden en wijst graag op de kwaliteiten van anderen. ,,Er is heel veel aandacht geweest in de media en dat is al een groot compliment," aldus de docent.

Gamification

Deneer moet het morgen nog verzilveren, maar op Groevenbeek weten ze wat deze docent in huis heeft. Zij gebruikt gamification in haar lessen maatschappijleer. Zo kan ze spelelementen inzetten om leerlingen te motiveren. Daarnaast is een belangrijk project ‘Ook ik heb mijn vmbo-diploma’ waarbij de docent de leerlingen op een interactieve manier kennis laat maken met personen die via het vmbo een succesvolle en boeiende baan hebben. ,,De leerlingen ontdekken zo welke toekomstmogelijkheden er zijn en krijgen daarmee meer geloof in eigen kunnen," aldus de finalist die tot op het laatst haar pitch nog oefent.

Ambassadeur

De Ermelose docent is breed inzetbaar en wil graag als ‘Leraar van het jaar’ een ambassadeur van het vmbo willen zijn om de samenleving te overtuigen dat het vmbo een prachtige basis vormt voor het waarmaken van ambities. ,,Ik ben heel erg dankbaar dat ik dit heb mogen bereiken dankzij coaching en steun van het LOF (LerarenOntwikkelfonds)." Ze neemt twee foto's mee naar haar finalepitch. Twee leerkrachten uit haar eigen schooltijd die een voorbeeld voor haar zijn en die haar ook nu nog raken. ,,Allereerst meneer Nieboer, mijn biologieleraar," zegt ze emotioneel. ,,Van hem heb ik geleerd dat iedereen waardevol is en dat je als docent iedere leerling moet zien. Hij was voor iedereen een warm persoon en gaf mij een heel veilig gevoel. Dat is wat ik ook in de klas wil creëren." Als tweede is dat de foto van de heer Abbes. ,,Dat was mijn geschiedenisleraar in 4 en 5 havo die zorgde voor heel veel gezelligheid, maar hij wist ons ook te triggeren met zijn kennis."

Passant

Collega's en leerlingen van Groevenbeek zijn ontzettend trots op Lucelle Deneer. Zelf blijft ze nuchter. ,,Ik mag al dankbaar zijn al ik als passant in het leven van mijn leerlingen maar half de invloed heb die mijn docenten in mijn leven hebben gehad. Dat doet me veel meer dan alle extraatjes die mijn vriendinnen in het bedrijfsleven hebben."