'Spoorbomen zijn nu al zo lang dicht'

ERMELO - Stijging van het aantal treinen in 2020 maakt dat de mobiliteit van mensen uit wijk West richting het centrum fors onder druk komt te staan. De spoorwegovergangen in Ermelo en met name die aan de Horsterweg staan bovenaan de ranglijsten van ProRail met overwegen op dit traject die het langst gesloten zijn. Al jaren wordt er nagedacht over mogelijke oplossingen. Voor het CDA Ermelo is het vijf voor twaalf en raadslid Dick te Brake stelt daarom schriftelijke vragen aan het college. 

Vorig jaar meldde ProRail dat het aantal treinreizigers de komende tien jaar met 45 procent zal groeien. Eerder werd uitgegaan van 30 procent. Die groei is volgens ProRail alleen op te vangen door in een uur meer treinen te laten rijden. En dat is ook wat er gaat gebeuren in de spits op het traject tussen Amersfoort en Zwolle. Ook in Ermelo is het rond de spits erg druk met verkeer bij de verschillende overwegen. De gesloten spoorbomen delen het dorp in twee helften. De wijk west, waar de komende jaren nog fors wordt uitgebreid op landgoed Veldwijk, wordt daardoor steeds moeilijker bereikbaar. ,,De toename van het aantal treinen zal erin resulteren dat de mobiliteit van wijk West richting het centrum nog meer dan nu al onder druk zal komen te staan,” zegt Te Brake, woordvoerder infrastructuur. ,,Doordat de spoorbomen nu al zo lang dicht zijn, ervaren veel inwoners dat Ermelo wordt opgedeeld in twee losse onderdelen waarbij het spoor de natuurlijke grens is. Vooral bij calamiteiten kan dat een fors probleem zijn voor de hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer. Het is in die zin verschrikkelijk jammer dat die extra kwartierdienst in de spits niet stopt op het station Ermelo. Daardoor hebben we niet eens de lusten van een toename van de mobiliteit door extra treinverkeer, maar wel de lasten.”

Ontzien

Te Brake hoopt dat het college hierover in gesprek gaat met ProRail om de ontwikkelingen aan te kaarten. ,,In gemeenten met vergelijkbare problematiek in de regio wordt gewerkt aan een ondertunneling van de spoorlijnen. Zo ver willen we niet direct gaan, maar we willen wel dat het college alles doet wat in haar macht ligt, om de doorstromingen vanuit wijk West naar het centrum te ontzien.”