Tikkiefraude booming tijdens coronacrisis

ERMELO - De Ermelose Jenny Ringnalda wil iedereen waarschuwen voor oplichting. Ze kreeg dit weekend appjes van haar dochter, tenminste zo werd ze benaderd. ,,Ik kreeg een app met de mededeling: ‘mam ik ben mijn telefoon kwijt en dit is mijn tijdelijke nummer.’ Ringnalda antwoordde: ,,Wat naar, maar welk kind ben je?”

Veel vaker worden mensen opgelicht met een zogeheten ‘Tikkietruc’. ,,Ik kreeg op mijn vraag direct antwoord. Men appte me direct de naam van Lotte met de voor ons zo bekende profielfoto.” Jenny Ringnalda bleef niets vermoedend wat heen en weer appen. Haar dochter, die volgende maand gaat trouwen zat in de stress. ,,Achteraf gezien ging het zo geraffineerd." Ook toen ze de vraag kreeg: ‘mam ik moet nog wat rekeningen betalen. Ik ben nu bij een vriendin, zij kan het voor mij betalen. Mag ik het van jou lenen? Ik stuur je een ‘tikkie’. Ik voelde haar stress en had medelijden,dus betaalde.” Ondertussen had Ringnalda ook het telefoonnummer geprobeerd te bellen, maar contact maken lukte niet. ,,Tegelijkertijd kreeg ik een appje dat het geluid van die telefoon kapot was en dat ze zodoende niet kon bellen." 

Ter goeder trouw


Het duurde even, maar er volgde nog een appje. Ringnalda: ,,Er is storing bij Tikkie, ik betaal je echt terug. Wil je het naar haar prive-rekening over maken? Weer een betaalverzoek.” De Ermelose had haar dochter al proberen te bellen, maar ze kreeg haar niet aan de lijn. ,,Toen probeerde ik het oude nummer en had direct met haar contact. Ze was haar telefoon helemaal niet kwijt.” De familie Ringnalda is duizend euro armer. ,,Zo ter goeder trouw als denkt dat een van je kinderen in nood zit,” zegt ze teleurgesteld. ,,Ik let nu beter op, maar hoop hiermee ieder die het leest wakker te houden voor deze criminelen.” De familie Ringnalda heeft gelijk melding gemaakt van de fraude.

Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk waarschuwt met regelmaat tegen valse hulpvragen van een ‘bekende’ via WhatsApp. Dat dat nodig is blijkt wel uit het aantal meldingen in april. Was het aantal meldingen met ruim 650 in maart al indrukwekkend te noemen, in april meldden ruimschoots meer dan 1.000 mensen de ontvangst van dergelijke vormen van oplichting. Het gemelde schadebedrag ligt in april al boven het kwart miljoen. De berichtendienst wordt in deze coronatijd intensief gebruikt. Het niet of moeilijk kunnen hebben van persoonlijk contact door de coronacrisis maakt mensen gevoelig voor deze benadering. Fraudeurs weten dat en spelen er massaal op in.