WerkCentraal

Verkiezingsprullaria: 'weggegooid geld'

ERMELO - Likkend aan m'n CDA-lollie kijk ik naar het bosje narcissen van PE. Net lekker de SGP-sinaasappel opgegeten. Dat geeft, in combinatie met de CDA-appel mij weer energie om dit opiniestukje te schrijven. Ik mis alleen de appeltaart van de CU bij de koffie straks, die is al weer een tijdje op. Lekker dat-ie was. Gebakken door De Ontmoeting.... Zo wilde ik dit artikel beginnen. Maar, nee, te suf voor woorden.

Afgelopen weken hebben de lokale politici zich uit de naad gelopen om stemmen te vergaren voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Dat moet ook wel want de prognose is dat er een schrikbarende opkomst te verwachten valt. (In een steekproef van TNS Nipo van eind februari, zegt slechts 42% van de kiezers zeker te gaan stemmen). Koplopers zijn voor mij toch wel het CDA en CU. Allereerst kwam het CDA met de presentatie van de 'CDA-winkel', daar kan ik nog wat mee. Tijdens de opening werden de 'voetbalplaatjes' van de acht politici gepresenteerd. Maar vervolgens vloog het CDA wat mij betreft een beetje uit de bocht: aardappels schillen bij De Amaniet, speelgoed ruilen en gratis zwemmen in Calluna? Of met een taxi opgehaald worden om te stemmen? Enne, een Lady's Night? Ik zie geen andere link met de verkiezingen dan publiciteit.
De politici van het CDA zijn overigens wel de enige die daadwerkelijk langs alle huizen gaan om de burger op te zoeken. Diverse zaterdagen werd ook het buitengebied bezocht. En ja, ze waren zichtbaar. Ook tijdens de hardloopwedstrijd, waaraan overigens ook een aantal collega-politici van CU en PE deelnamen. Samen sterk en sportief, maar CDA wil wel winnen.

Ook de ChristenUnie zette zich flink op de kaart. Overal waar de CU-politici verschenen, verscheen ook de CU-fiets. Wel herkenbaar want de fiets is tenslotte een speerpunt in hun verkiezingsprogramma. Maar om nu appeltaarten te gaan uitdelen in De Parasol, Het Pakhuis, De Amaniet, de Schaapskooi en het NMP? Wat wil je daarmee bereiken?
En CU verscheen ook ineens bij Pinel en Plaza. En niet te vergeten op 's Heeren Loo. Voor deze doelgroep brachten ze zelfs een verkiezingsprogramma in eenvoudige taal, in pictogrammen mee. Vervolgens werkten ze zich daarnaast nog een dag in het zweet voor Stichting Present bij Stichting Paardrijden voor Gehandicapten. Natuurlijk is dat een goed doel, maar doen ze dat na de verkiezingen ook nog een aantal zaterdagen? Dat is wel de kritische noot die ik hierbij heb. Er wordt van alles uit de kast gehaald om de politieke neus te laten zien, niets is te gek voor een stem. Maar volgens mij doen ze dat ook alleen maar voor die ene stem. Worden de 'minderheden' op deze manier niet een beetje misbruikt? Volgens mij wel. Immers ook BurgerBelangen Ermelo ging bij De Parasol langs en zij brachten hun verkiezingsprogramma niet uit in pictogrammen maar in braille en op MP3.

André Krouwel

Naast dat het voor de politici hard werken is, is dit allemaal ook wel leuk. Toch? Maar mij bekruipt wel het gevoel of al deze energie helpt om zwevende kiezers aan je te binden. Politicoloog André Krouwel van Kieskompas geeft aan dat politieke partijen beter bij mensen aan de deur kunnen komen om stemmen te winnen. Dingen in je hand drukken, zoals VVD afgelopen zaterdag bij de supermarkten deed, helpt voor geen meter. Je moet gericht werven, dat doet een bedrijf, onderneming ook. ,,Wil je je doelgroep bereiken, wil je mensen laten kennismaken met je verkiezingsprogramma, dan moet je mensen niet lastig vallen als ze net gehaast boodschappen aan het doen zijn,'' aldus Krouwel. Dus VVD Ermelo?
Het uitdelen van sinaasappels (SGP), appels (CDA) en narcissen (PE) heeft ook geen enkele zin. Het is weggegooid geld want het levert geen één stem meer op. Dat is de conclusie van Krouwel's onderzoek. ,,Heel gericht in de laatste week mensen meerderen keren thuis benaderen, levert meer op dan cadeautjes,'' zegt Krouwel. ,,Uiteraard ligt dit ook bij de burger, daar is ook wat mis. Men wil zich niet interesseren in de politiek van lokale partijen, willen er geen moeite voor doen. Ook daar moet je als politieke partij door heen proberen te komen.''
Een deceptie voor de lokale politici? Volgens mij niet. Eigenlijk vinden ze het wel ook wel gezellig om steeds met elkaar op te trekken en contacten te leggen met de lokale bevolking. Het is allemaal heel ontspannen. Jan van den Bosch zei het ook bij de opening van de CDA-winkel: ,,We hebben met elkaar keihard gewerkt en dat schept een band.''

Overigens ben ik er nog niet met de verkiezingsacties. Progressief Ermelo gaat een fiets verloten als je raadt hoeveel stemmen ze krijgen op 19 maart. BurgerBelangen Ermelo koopt een grote bos bloemen voor de 200e liker op hun Facebookpagina. Onschuldig? Ja, maar het kan altijd nog gekker. Als je namelijk vanaf 12 maart een pauw (die op hun verkiezingsposter staat) op je raam hangt, dus zoals bij de boeldagposter, kun je bij BBE een tablet winnen. Is dit overigens wel legitiem of is het 'kopen' van stemmen?
Natuurlijk ontbreken de pennen, ballonnen en pepermuntjes niet. En dan de kleding: we zien VVD-sjaals (wit), CU-sjaals (blauw), CDA-sjaals (groen) en SGP-sjaals (oranje). Een voetbalstadion is er niets bij. Alleen de GDU en Groep Hop geven geen gadgets, fruit of andere nutteloze zaken weg. Maar ja, die hoeven dan ook geen raadszetel veilig te stellen.

Wat daarnaast ook opvalt is de impact die Social Media dit jaar heeft. Niet alleen bij de campagnes en debatten, maar ook de commissie- en raadsvergaderingen werden voortgezet via Twitter en Facebook. Ik ben enorm benieuwd naar de uitslag op 19 maart. U ook?

Gert Hofsink