Je vindt altijd wat je zoekt in Ermelo

ERMELO – Vorige maand presenteerde het Centrum Management het nieuwe online platform www.ermelocentrum.nl. Dit platform is door communicatiebureau The Satisfactorie ontwikkeld en zal door de ondernemers en winkeliers zelf kunnen worden ingevuld.

,,Het volledige centrum van Ermelo zal door dit platform digitaal ontsloten worden,’’ vertelde CentrumManager Julia Aarten tegen de aanwezige ondernemers. Het volledige winkel- en ondernemersaanbod zal op deze site worden gepresenteerd, die niet alleen voor de eigen inwoners is, maar vooral ook voor recreanten. ,,De site gaat alleen werken door samenwerking dus er zal input moeten komen van de ondernemers. Die input kunnen zij zelf op de site zetten.’’ Het CentrumManagement zal daarnaast ook informatie op de site zetten, te denken valt aan parkeergelegenheid, pinautomaten etc. De bedoeling is dat de site vanaf eind juni online gaat. ,,Dat is dan fase 1,’’ aldus Aarten. ,,Eigenlijk start fase 2 dan ook al, want als de ondernemers de basisgegevens hebben ingevuld, kunnen ze daarna communiceren over hun eigen onderneming.’’

Actief

Christiaan Spelmink van The Satisfactorie gaf de ondernemers een demonstratie van de mogelijkheden van de site. ,,Het is eigenlijk heel simpel en spreekt voor zich,’’ legt Spelmink uit. ,,De basisinformatie over de winkel, winkeltijden, adres en branche voeren wij voor iedereen in. Daarna zullen jullie zelf de eigen acties, evenementen etc. moeten gaan invullen. Daarmee wordt het een actieve site.’’ The Satisfactorie zal ook van elke winkel goede foto’s laten maken door Sara Bosch van Sara’s Lab. Dat hoeven de ondernemers dus ook niet zelf te doen. Wie www.centrumermelo.nl intoetst komt op de homepage. Vandaaruit kan worden gezocht naar winkelaanbod. Per winkel is er een eigen pagina waarop het adres staat en waar via google maps bekeken kan worden waar de winkel zich bevind. Vervolgens kan men door een paar klikken zien wat elke winkel te bieden heeft, welke acties er zijn, of er korting te halen valt of als de nieuwe collectie binnen is. Het systeem is zo gemaakt dat acties die verlopen er vanzelf verdwijnen. De site blijft dus in principe actueel.

Reclamebelasting

De site is opgezet vanuit het Centrummanagement. Dat betekent dus dat alleen de 151 winkeliers en ondernemers in het centrum kunnen deelnemen. ,,Zij betalen immers reclamebelasting en daar wordt deze site dan ook uit betaald. We gaan nog wel bekijken of ondernemers rondom het centrum ook een plek op de site kunnen krijgen, maar daar moet dan wel een financiële bijdrage tegenover staan. Zij betalen immers geen reclamebelasting,’’ vertelt Bart Willemsen, voorzitter van Stichting Centrum Management. Maar zover is het nog niet. Eerst de site zelf maar op de rit krijgen. Het zal lastig genoeg zijn om alle ondernemers enthousiast te krijgen voor deze samenwerking. ,,Hier begint het wel mee,’’ aldus Aarten, ,,maar vervolgens zullen we samen met de ondernemers verder naar buiten moeten communiceren. Ik denk dan aan de eigen website, social media etcetera.’’ Na de eerste en tweede fase kan er ook nog een derde fase worden gerealiseerd. Het CentrumManagement denkt dan aan het toevoegen van een app of iets dergelijks. Maar ook kan de nieuwe site bijvoorbeeld als ‘homepage’ dienen voor de free Ermelowifi. Willemsen: ,,Als de site online staat en het werkt, kunnen we altijd nog kijken hoe we een en ander kunnen uitbreiden of aanvullen. Te denken valt aan bijvoorbeeld een koppeling met de recent gelanceerde website van Ermelo Buitenleven.’’