‘Klanten zijn onze ambassadeurs’ 

ERMELO – Op maandag 13 oktober opent Makker Hoortoestellen in de Stationsstraat (eigenlijk De Enk 1), links naast EyeFashion. Het familiebedrijf Makker Hoortoestellen heeft met deze winkel in Ermelo nu 18 winkels waar zo’n tachtig medewerkers werken. De visie van het bedrijf is dat iedereen goed moet kunnen horen. De audiciens zijn zes dagen per week beschikbaar en een afspraak maken hoeft niet. Men kan zo binnen lopen er is altijd een medewerker beschikbaar. Geen wachttijden dus. 

Er is veel zorg besteed aan de inrichting van de winkel. Zo zijn er speciale akoestiektegels op de wanden en op het plafond aangebracht. Specifiek gericht op mensen met gehoorproblemen. Het bedrijf is eigendom van de broers Guido, Gijs en Just Makker en vader Michel is op de achtergrond als adviseur beschikbaar. De zonen zijn opgegroeid in de audicienwereld en leiden nu het bedrijf Makker Hearing Group. Vader Michel Makker begon op 16-jarige leeftijd bij Schoonenberg. Maar naar verloop van tijd ervaarde hij dat hij de service en kwaliteit die hij wilde leveren aan zijn klanten, bij deze werkgever niet kon bieden en besloot voor zichzelf te beginnen. Uiteindelijk kwamen er 28 Makkerwinkels, met name in het gebied tussen Amsterdam en Utrecht. Guido Makker (38) is daar zelf als 16-jarige begonnen, evenals zijn broers. Echter in 2012 verkocht Michel Makker zijn winkels aan het Zwitserse bedrijf Sonova wat achteraf een goede beslissing te zijn geweest want de jaren daaropvolgend waren zeer moeilijk voor de audiciens. Een na de aankoop van Makkerwinkels kocht Sonova ook Schoonenberg op en kwamen de broers te werken bij dezelfde werkgever als waar hun vader ooit begon: Schoonenberg. ,,En wij ervaarden eigenlijk precies hetzelfde als wat onze vader toen had: we konden niet meer werken zoals wij dat wilden.’’

Kwaliteitsaudicien

Guido Makker: ,,In 2016 zijn we toch weer voor onszelf begonnen, ik begon in Laren, broer Gijs in Soest en broer Just in Zeist. Ik zit nu 22 jaar in het vak en ik heb het nog enorm naar mijn zin. Dat komt ook omdat mijn rol voortdurend is veranderd. Van jas aannemen tot koffie schenken en van audicien in opleiding naar audicien, filiaalhouder, regiomanager tot nu het ondernemerschap. In de toekomst willen we dé kwaliteitsaudicien van Nederland worden waarbij we onze kwaliteit en service willen kunnen bieden door te zorgen dat er voor iedereen binnen een half uur een Makkervestiging te vinden is. Een grote ambitie, maar dat hoeft niet op korte termijn, maar kan ook over 10 of 15 jaar en die tijd hebben we. Dat is ons doel, dat spreken we uit en dat weten al onze medewerkers ook en staan daar achter. Wij sturen niet op snelheid en niet op bepaalde merken, maar we sturen op tevreden klanten en tevreden medewerkers. En dat laatste is misschien nog wel belangrijker want als je ervoor zorgt dat de mensen die bij je werken een fijne werkplek hebben en met plezier naar hun werk gaan, dan voel je dat door het hele bedrijf en dat geef je dan ook door aan je klanten.’’

Contracten

Filiaalmanager in Ermelo is Jeroen Kuiper, hij komt uit Harderwijk. Enkele jaren terug is hij filiaal in Hilversum begonnen en doet datzelfde nu in Ermelo. In deze regio zit nog geen Makkerwinkel en daar is wel ruimte voor. ,,We hebben een wittevlekkenkaart gemaakt om daaruit te kunnen zien waar mogelijkheden zijn voor ons. Een plan om te zien waar echte Makkerklanten wonen. We zijn niet zomaar een audicien, we focussen ons op het allerbeste, niet alleen op producente, die kunnen andere audicien ook leveren, maar meer de zorg ervoor en ernaar, bijvoorbeeld de openingstijden, zes dagen per week, altijd een audicien beschikbaar. We hebben contracten met alle zorgverzekeraars. En natuurlijk werken we nauw samen met audiologische centra en huisartsen,’’ aldus Makker. ,,We kunnen ook rechtstreeks verwijzen, we hoeven niet meer via de huisarts naar de KNO-arts,’’ vult Kuiper aan. ,,We onderscheiden ons in klantbinding, we zijn altijd beschikbaar want je hoeft geen afspraak te maken, we kunnen alle merken aanbieden. We kunnen dus meer schakelen, meer klantgericht werken: wat past het beste bij jou inzake gehoorverlies en wat past bij jouw leven, wat voor klankkleur hoort daarbij en daarin kunnen we dan beter schakelen. Binnen een week kunnen wij een hoortoestel op je oor zetten.’’

Opening

Maandag 13 oktober gaat de winkel open, zes dagen in de week kunnen mensen binnenlopen. De reclame op onze winkelramen heeft al zo’n tien intakes opgeleverd voor de eerste week. En dat is best wel bijzonder. Kuiper: ,,En vanaf dat moment is het de kans voor ons om ambassadeurs te creëren. Het is mooi dat ze een hoortoestel aanschaffen, maar het is nog beter dat ze ook onze wandelende ambassadeurs worden.’’ ,,Onze klanten zijn onze ambassadeurs,’’ aldus Makker. ,,De meeste nieuwe klanten komen bij ons via tevreden klanten. Mond tot mondreclame is in onze branche en voor onze doelgroep heel belangrijk. Dat gaat echt heel snel en dat is voor ons heel fijn, natuurlijk. Mensen ervaren het en voelen zich echt gehoord en gewaardeerd en vertellen dit door aan vrienden, buren en familie. En dat is hoe wij onze klanten krijgen.’’ Jeroen Kuiper beaamt dit: ,,Mond tot mond reclame is voor ons inderdaad heel belangrijk, maar ook de reviews zijn hoog. Reviews worden niet gestuurd en dus ook objectief omdat dit door onze klanten wordt gewaardeerd. Reviews is eigenlijk het nieuwe adverteren.’’

Niet sexy

,,Audicien is een mooi vak,’’ meent Guido Makker. ,,Maar, ik weet ook dat het geen sexy beroep is. Toch is het een ontzettend mooi beroep waarin je zoveel kunt betekenen voor mensen. Dus als er mensen zijn, jong of oud, die meer willen weten of zelfs willen meelopen, kom gerust eens langs.’’