Opwaardering naar 50 kilometer

ERMELO - Het college van B&W heeft het advies van de projectgroep overgenomen door in te stemmen met twee ‘Herinrichtingsvarianten Oude Telgterweg’ in het kader van de aanleg van de Westflank. De varianten 1 en 2 zullen verder uitgewerkt worden. 

De gemeente Ermelo is vorig jaar een variantenstudie gestart naar een aanpassing van de Oude Telgterweg. Uit die studie kwamen vier herinrichtingsvarianten die begin 2017 aan de inwoners van Ermelo zijn gepresenteerd. Na verdere uitwerking blijken de varianten 3 en 4 wettelijk niet mogelijk omdat de grenswaarden van stiksstofdepositie worden overschreden.

Proces

Met het besluit van het college gaat de projectgroep de varianten 1 en 2 verder onderzoeken. Bij variant 1 wordt de bestaande weg opgewaardeerd naar 50 km/u en wordt er gekeken naar een sub-variant met gescheiden rijbanen, waarmee de gasleiding direct naast de huidige weg wordt ontzien. Variant twee voorziet in een nieuwe 50 km/u weg ten zuiden van de huidige ligging. De oude weg blijft een 30 km/u woonstraat. Op basis van de onderzoekresultaten zal de projectgroep het bestuur één voorkeursvariant voordragen. De klankbordgroep van belanghebbenden uit de omgeving wordt weer in dit proces betrokken.

Van 30 naar 50 km

In het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) is onder meer door de gemeenteraad bepaald dat een aantal wegen, waaronder de Oude Telgterweg (het deel tussen de spoorovergang en de Volenbeekweg) van 30 naar 50 km per uur gaan. Het vrachtverkeer gaat nu veelal via de Hamburgweg (N303), Harderwijkerweg en Oude Telgterweg richting Kerkdennen en vice versa. Door dit deel van de Oude Telgterweg aan te passen naar een 50 km-weg, verbetert de doorstroming.