Tegenactie op notitie

ERMELO - Op initiatief van Teuge airport en het Nationaal Paracentrum Teuge is een notitie opgesteld over routevarianten van en naar Lelystad Airport. Die notitie is in de afgelopen dagen met veel bijval ontvangen en door de opstellers aan de staatssecretaris aangeboden om de voorgestelde alternatieve route B++ (dat is de oorspronkelijke route Hierden – Hulshorst – Leuvenum – Staverden) te onderzoeken en mee te nemen in de vastlegging vliegprocedures voor Lelystad.

De CDA-fracties van Ermelo, Harderwijk en Nunspeet hebben kennisgenomen van deze ontwikkelingen en maken zich zorgen dat de, in het verleden als niet reëel beoordeelde vliegroute, B++ alsnog als de beste oplossing wordt gekozen met alle gevolgen voor de inwoners van o.a. Leuvenum, Staverden, Hierden en Hulshorst. Alhoewel er nog geen definitieve besluitvorming heeft plaatsgevonden vragen de CDA-fracties voor deze ontwikkeling maximaal aandacht van de colleges in de drie gemeenten. Vier maanden geleden bracht een provinciale delegatie van het CDA een bezoek aan Lelystad Airport om zich goed te informeren over de voor- en nadelen. De luchthaven blijft ’s nachts dicht. Er wordt alleen gevlogen tussen 6.00 en 23.00 uur. Het aantal vliegbewegingen zal de komende paar jaar groeien tot circa 10.000. Dat zijn gemiddeld dertig bewegingen per dag. Lelystad Airport wil doorgroeien tot uiteindelijk 45.000 vliegbewegingen per jaar. 'Een vliegveld kan hinder geven, maar ook veel mogelijkheden, voor de regio Flevoland, maar ook voor de Noord West Veluwe.'

Mogelijke vliegroutes

In de publieke belangstelling voor Lelystad Airport staat met stip op één de vliegroutes. In het Aldersadvies Lelystad is een aantal randvoorwaarden opgenomen waaraan de vliegroutes moeten voldoen. Een van de mogelijke vliegroutes was de Hierden – Hulshorst – Leuvenum – Staverden variant. Op grond van het niet kunnen voldoen aan die gestelde randvoorwaarden is die route toentertijd als niet reëel afgedaan, maar wordt nu in de notitie als ’nieuw en beste alternatief’ gepresenteerd. In opdracht van de staatssecretaris wordt er een second opinion over de vliegroutes Lelystad uitgevoerd waarvan, naar verwachting, eind september het eindrapport gereed zal zijn. De drie fracties zijn zich ervan bewust dat elke te kiezen route voor- en nadelen voor de verschillende gemeenten en haar inwoners kent, dat is nu eenmaal de consequentie van vliegroutes. 

Gelijker tijd is het ook bekend dat het gebied Apeldoorn – Ermelo - Harderwijk - Nunspeet al behoorlijk wat vlieglawaai te verduren krijgt, denk daarbij aan de laagvlieggebieden voor militaire helikopters en staaljagers. Bovendien maakt het gebied ook deel uit van de prachtige Veluwe en derhalve zijn de aangedragen argumenten van ‘Redt de Veluwe’ ook hier 1 op 1 toepasbaar. Dick te Brake heeft namens de fractie van het CDA Ermelo over deze ontwikkelingen vragen aan het college gesteld, met als kernvraag hoe het college hier mee omgaat en wat zij als tegenactie gaat ondernemen.