Aantal oplaadpunten in Nederland flink gestegen

ERMELO – Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s is in Nederland in een jaar tijd gestegen met 34 procent. Ermelo gestegen met 38 procent. Deze groei vond plaats in april 2021 t/m april 2022. In het begin van 2021 stonden er maar liefst 75.241 laadpalen verspreid over heel Nederland. Het aantal is een jaar later gegroeid naar 100.477. In Ermelo is het aantal laadpalen gestegen met 38 procent. Dit betekent dat er nu voor de Ermeloërs zo’n 105 laadpalen beschikbaar zijn.

In vrijwel alle delen van Nederland zijn het aantal laadpalen voor elektrische auto’s gestegen. De stijging is iets harder toegenomen dan in het jaar daarvoor. Tussen april 2020 en april 2021 kende Nederland een stijging van 32%. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van de meest recente data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Per 10.000 inwoners zijn er nu maar liefst 57 laadpalen beschikbaar. Zowel publieke als semi-publieke laadpunten zijn meegenomen in het onderzoek. Met een semi-laadpunt bedoelen we een laadpunt dat is opengesteld voor publiek, op een private locatie. Dit kan bijvoorbeeld bij parkeergarages, tankstations of bij retail- en horecalocaties zijn. Er kunnen beperkingen gelden, qua toegangstijden en bijvoorbeeld de vereiste om bepaalde producten/diensten af te nemen. Thuislaadpunten daarentegen zijn niet meegeteld.

Verschillen

Provincie Utrecht heeft de meeste oplaadpunten per 10.000 inwoners (78,5) en Drenthe de minste (30,6). Verhoudingsgewijs heeft de Randstad de meeste laadpalen. De procentuele stijging per provincie ziet er heel anders uit. Alhoewel Drenthe de minste oplaadpunten heeft van Nederland, zijn ze wel het hardst gegroeid. Er heeft maar liefst een stijging van 61,6% plaatsgevonden. Vlak daarachter zitten Limburg (+55,6%), Flevoland (+54%) en Zeeland (+53,5). De Provincie Utrecht is het minst hard gestegen, namelijk met 11,5%. Opvallend is dat de Randstad en het midden van Nederland het minst hard groeit. Mogelijk is dit te verklaren door het feit dat zij al de meeste laadpunten van Nederland hebben. De groei van het westen lijkt dus over te slaan naar de rest van Nederland. Ook op gemeentelijk niveau zijn er veel verschillen te zien. Uiteraard hebben de grote gemeentes de meeste laadpalen. Op nummer 1 staat de gemeente Utrecht met 10.754 laadpalen. Vlak daarachter zit Amsterdam met maar liefst 9.745. De minste laadpalen heeft Schiermonnikoog, namelijk slechts 2. Niet overal in Nederland stijgt het aantal laadpalen. Er zijn enkele gemeentes waar er een daling plaatsvindt. De hardste daling bevindt zich in Dantumadiel (-37%), gevolgd door Terschelling (-37%) en Tubbergen (-31%). De gemeente Aa en Hunze is het hardst gestegen met 413%. Andere snelle stijgers zijn Bergeijk (+230%), Putten (+253%) en Molenlanden (+188%)