Steeds meer slachtoffers van fraude in Nederland

ERMELO - Er zijn dagelijks veel oplichters actief om via de telefoon, mail of brief gemakkelijk geld te verdienen. Het gaat vaak om doorgewinterde criminelen die zo slim te werk gaan dat je het niet eens door hebt. En als je het door hebt.... dan is het vaak te laat. Dit overkwam een tachtigjarige inwoonster van Ermelo afgelopen week. Ze ontving een brief van Tempel Optometrie&Audiologie met daarin een herinneringsfactuur € 638,00 euro. Toen haar zoon het bedrag voor haar wilde overmaken ontdekte hij een vreemd rekeningnummer: NL88REVO...... Daar werd hij achterdochtig van, immers een onlogische bankrekening voor een lokaal bedrijf. Het blijkt dat REVO staat voor Revolut Bank, een bank uit het Verenigd Koninkrijk. De zoon nam contact op met Tempel en daar bleek dat deze zeker geen REVO bankrekening had. Gelukkig is deze klant niet in de oplichterstruck getrapt.

Een oplichter heeft waarschijnlijk een factuur via de post of digitaal onderschept. Hij wijzigt daarop alleen het rekeningnummer en degene die de rekening betaalt, maakt zonder het te weten geld over naar de oplichter in plaats van naar het bedrijf dat de factuur heeft verstuurd. Deze vorm van fraude wordt ook wel factuurfraude genoemd. Arie Tempel, eigenaar van het genoemde bedrijf geeft aan dat dit wel vaker voorkomt. ,,Waarschijnlijk worden enkele van de herinneringsfacturen die wij versturen onderschept en aangepast. De vervalste herinneringen worden dan bij onze klanten in de brievenbus gedaan. Een lafhartige daad, waar meestal ouderen de dupe van zijn. Waarschijnlijk zijn er nog meer gedupeerden.’’

Checken

Maar hoe weet je nu of je opgelicht wordt? Factuurfraude is inderdaad soms moeilijk te herkennen. Wanneer er twijfel bestaat over een factuur kan je het beste bij het bedrijf checken die de factuur heeft gestuurd en vragen of het rekeningnummer wel klopt. Natuurlijk moet je dan niet de contactgegevens op de factuur gebruiken, want die kunnen ook vervalst zijn. In het geval wat hierboven werd beschreven heeft de zoon dus alert gehandeld door het bedrijf telefonisch te benaderen en te vragen of het rekeningnummer wel klopt. Soms stuurt een oplichter je een factuur terwijl je niets hebt besteld. Het gaat vaak om kleine bedragen. De fraudeur gaat er vanuit dat men facturen met kleine bedragen niet uitvoerig controleert.

Phishing

Phishing is misschien wel de bekendste vorm van cybercrime, maar er zijn nog veel meer online oplichting praktijken zoals vishing en smishing. Criminelen willen maar al te graag BSN-nummers, pincodes, wachtwoorden en bankgegevens van slachtoffers bemachtigen. En dat lukt ze helaas ook nog. Online fraude neemt de laatste jaren enorm toe in Nederland. In tien jaar tijd is het aantal meldingen vertienvoudigd. Volgens de laatste cijfers van het CBS zijn er jaarlijks 2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer van online criminaliteit. Internetfraude is een groot probleem. Veel mensen denken dat oplichting via het internet alleen ouderen overkomt, maar uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal Nederlanders van 16 jaar en ouder dat slachtoffer werd van online criminaliteit blijft groeien. Een andere manier van fraude is via telefonie, vishing (Voice phishing) genaamd. Vaak wordt het slachtoffer benaderd door iemand die zich uitgeeft voor een medewerker van de bank of belastingdienst en vraagt dan info over bijvoorbeeld betalingen of raadt mensen aan spaargeld op een ‘veilige’ rekening te storten. We kennen allemaal wel het radio- en televisiespotje 'Hang op! Klik weg! Bel uw bank!'. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Weet dus dat je bank nooit zal vragen naar pincodes en wachtwoorden.

Nepfactuur

,,Oplichters gebruiken informatie over je aankoop en sturen een valse factuur naar je toe die sterk lijkt op een factuur van je leverancier. Soms weten ze de echte factuur zelfs te onderscheppen, en krijg je in plaats hiervan een nepfactuur met een ander rekeningnummer,’’ vertelt Angelique Verweij van VBV advocaten. ,,Hoe kan je jezelf hiertegen beschermen? Bedenk eerst of je wel daadwerkelijk dat product hebt aangekocht of besteld hebt. Zo ja, check dan het order- en/of factuurnummer. Bel eventueel de leverancier. Wel via het nummer dat bij jou bekend is en niet via het nummer zoals op die ‘nepfactuur’ staat. En als je dan wilt betalen: controleer het bankrekeningnummer van de leverancier met bijvoorbeeld het bankrekeningnummer waarop je eerder betaald hebt. Betaal je deze leverancier voor het eerst: let dan goed op of je een melding van de bank ontvangt. De meeste banken hebben namelijk de IBAN-Naam Check en signaleren zo onjuistheden. Een melding is bijvoorbeeld: ‘Rekeningnummer is ongeldige IBAN’ of ‘Naam en rekeningnummer komen niet overeen’. Mocht men toch de nepfactuur betaald hebben, informeer dan onmiddellijk je bank want die kan proberen om de transactie bij de bank van de fraudeur terug te draaien. En meld het bij de politie en de fraudehelpdesk.''