‘Met enkele aanpassingen is iedereen weer blij’

ERMELO – Na de persconferentie van premier Mark Rutte, gisteravond, sprong er in ieder geval één beroepsgroep een gat in de lucht. De kappers. Er was de afgelopen weken al eerder een discussie waarom kappers niet met handschoenen en mondkapjes hun klanten zouden kunnen helpen, of zelfs thuis. Dat daar wisselend over werd gedacht, bleek wel uit ons vorige artikel

,,De kappers mogen per 11 mei weer open,’’ vertelde Rutte. ,,Mits ze zich natuurlijk wel aan de strikte maatregelen houden.’’ De kappersbranchevereniging ANKO heeft zelf de protocollen opgesteld en deze zijn goedgekeurd door het kabinet. Het protocol is enkele weken geleden al opgesteld en voorgelegd om zo op een veilige manier weer mensen te kunnen helpen. Geri Westerink-Raven van kapsalon Timeless Hair Passion zat gisteravond natuurlijk ook voor de televisie. Gespannen, dat wel. ,,Ik zat met mijn mobiele zakelijke telefoon in de hand te kijken en de appjes kwamen al binnen op het moment dat er werd gezegd dat we vanaf 11 mei open mogen. Dit geeft zoveel blijdschap. En eindelijk kwam er ook duidelijkheid vanuit de ANKO welke maatregelen wij als kappers moeten nemen: 1,5 meter hanteren, handen wassen/desinfecteren, uiteraard het aantal klanten in de salon beperken tot het minimale. Dus geen hele gezinnen naar binnen.’’ Enkele kappers hebben al van te voren maatregelen genomen, zoals Gert Koelewijn van HiziHair. ,,We hadden vorige week al de salon ingedeeld en plastic opgehangen. En toen gisteravond het verlossende woord kwam, moest het echt even landen. Emotie voelde ik en kippenvel op mijn armen. Helaas klapte ons systeem er rond 19.45 uit en was online boeken even niet mogelijk, maar dit was gelukkig snel opgelost. De telefoon stond doorgeschakeld en ik heb tot ongeveer 22.00 uur aan de telefoon gehangen. Voor komende week zitten we bijna vol. We gaan er alles aan doen om de klantenstroom goed aan te kunnen door ruimere openingstijden etc. Daar ben ik nog mee bezig. Maar, het komt goed.’’

Passie

Patrick Kalle van Dutch Hair zat gisteravond, na de persconferentie aan tafel bij het televisieprogramma OP1 van de NPO. ,,Nadat ik het nieuws had gehoord, ben ik direct naar Hilversum gereden om dit toe te lichten in de studio. Ook wij hebben naatuurlijk maatregelen genomen. We hebben om de zaak privacy schermen opgehangen. Officieel mag je per 10 vierkante meter 1 klant hebben. Onze zaak is 150 meter. We staan maar maximaal met zes kappers te werken. Ik denk dat er weinig problemen zullen zijn, de klant wil snel weer mooi gekapt worden terwijl de kapper zijn passie weer kan uitvoeren. Klanten wilden al zes weken naar de kapper dus natuurlijk het liefst direct al op 11 mei. We doen ons best met extra uren de vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. De service zal nog altijd top zijn.’’ Bij Knipsalon van Willigen is er in ieder geval een afspraak aangepast: knippen zonder afspraak. Dat kan nu even niet. John van Enk: ,,We hebben ook plexiglas, handschoenen, mondkapjes, stickers op de vloer en een desinfectiezuil. Maar doordat we nu op afspraak werken, kunnen we niet meer dan 120 mensen knippen en daarom hanteren we ruimere openingstijden. Aanstaande maandag zit al helemaal vol, en de rest van de week schiet ook al op. De lege plekjes kunnen worden ingevuld door late bellers. Praktisch is er één persoon continue afspraken aan het inplannen, dus er is een kapper minder. En dat is voor een Knipsalon zonder afspraak die iedere dag met zes of zeven man werkt wel even wennen.’’ Van Enk heeft nog wel een verzoek aan z’n klanten: ‘graag met gewassen of schoon haar te komen om het fysieke contact zo kort mogelijk te houden’.

Hemelvaartsdag

Nero de Boer van Nero Barbershop was afgelopen weken veelvuldig in de publiciteit, waaronder posts en filmpjes op facebook en twitter. Dat is iets wat De Boer overigens altijd al wel doet, maar in deze tijd zeker. Klanten betrokken houden bij z’n zaak is dan ook voor hem belangrijk. De Boer: ,,Ons personeel kan niet wachten om weer te mogen doen wat zij heel graag willen doen. En dat is hun hobby uitoefenen. Ze zijn ook erg bereid om extra dagen te werken en daarom hebben we ook besloten om met Hemelvaartsdag open te gaan.’’ Bij Nero Barbershop moeten de klanten wel eerst online een afspraak inplannen en verplicht een paar vragen beantwoorden om een afspraak te mogen maken. De Boer: ,,We moeten weten dat iedereen gezond is voor dat ze bij ons binnen komen.’’ Ook bij Nero Barbershop hadden ze al maatregelen genomen, dus kunnen ze snel schakelen. ,,We waren gisteravond binnen vier minuten voor de komende twee weken voor 5 man vol geboekt in Ermelo en Harderwijk. Daarom gaan wij extra dagen uren open. Wij kunnen echt iedereen helpen, maar men moet echt begrip hebben dat zij niet gelijk terecht kunnen. Helaas reageerden nu al klanten erg teleurgesteld en sommige reageerden zelfs boos dat zij niet als eerst terecht kunnen.’’