'Ik ben het spoor bijster'

ERMELO – Persoonlijk waag ik me niet zo snel aan een column. Echter het nieuws van gisteren dwingt mij hiertoe. Een wethouder die vorige week nog meldde slapeloze nachten te hebben gehad van de lege gemeentespaarpot droomt nu van een ondergrondse trein. Los van of het haalbaar is, het kost mij moeite hier de lezer in mee te nemen.

Vorige week werd melding gemaakt van de ambitieuze plannen van deze coalitie. Daarbij behoort een pittige verhoging van de gemeentelijke belasting. En nog geen week later leggen we daar nog een ambitieus plan bij om ProRail te vragen een tunnelbak door Ermelo te realiseren. Ik ben letterlijk het spoor bijster. Zeker, het moet nog onderzocht worden en wethouder Vogelsang heeft geen idee wat het zou gaan kosten om het te realiseren. Overigens ook alleen het onderzoek kost geld! Veel geld waar bewoners ook een andere bestemming voor weten. ,,Maar met deze oplossing is onze grote wijk West beter bereikbaar.” Daar heeft hij een punt. Ook de mening dat we, als Harderwijk een intercity krijgt, we opgezadeld worden met de lasten, deel ik. Dus laten we het eens serieus bekijken.

Geul

Er wordt een enorme geul door Ermelo gegraven, dan kan er maanden zo niet jaren geen trein door Ermelo rijden. Dan hebben al die stations die na Ermelo komen daar ook heel veel last van. Maar stel dat dat lukt. Moeten we dan bij ons mooie, monumentale stationnetje dan met een lift uit die schacht komen of laten we dit gebouw dan ook de grond in zakken? De peperdure tunnelbak zal zeker niet alleen op conto van de gemeente komen en dit college zal het ook zeker niet kunnen realiseren. Dat wordt een plan voor over tien/ vijftien jaar. Als het er zou komen. Niet alleen ik ben sceptisch, er zijn immers in het verleden al meer plannen op dit vlak ter tafel gekomen en afgeketst op de torenhoge rekening. Ook ProRail ziet dit als een luchtballon. Onhaalbaar of niet, waarom nou een column over deze plannen en niet gewoon een bericht? Natuurlijk is de bevolking van Ermelo gebaat bij een betere bereikbaarheid. Meermalen schreven we een artikel over de lange dichtligtijden van de spoorwegovergangen en dat wordt in de toekomst alleen maar langer. En een feit is dat ProRail graag van de overgangen af wil. Maar tegen welke prijs?

Sinterklaas

Het college heeft de wens voor een zogenaamde tunnelbak meegegeven aan de overlegregio Noord Veluwe om het op de bereikbaarheidsagenda te zetten. En dat mag. Ik ga binnenkort ook mijn verlanglijstje voor Sinterklaas schrijven en ik weet nu al dat ik niet alles krijg wat ik vraag. Waar ik bij dit onderwerp moeite mee heb is de timing van de plannen. Hoe kan je in week 36 de burgers meedelen dat er de komende jaren een enorme belastingverhoging aan zit te komen en in week 37 deze ambitie er bovenop leggen. Ik neem graag onze lezers serieus en ik hoop dat het college dat ook gaat doen. En natuurlijk is dit een column. Voor de exacte inhoud van de gepresenteerde plannen moeten onze lezers ditmaal naar de gemeentesite. www.ermelo.nl

Natalie Overkamp